logo

08. eRyn AJK Sokongan
09. Saf AJK Sokongan
10. Bob AJK Sokongan
11. Pa'am RKKC (Radio Karat Kg. Chennah)
12. Zuraimi Mentor
24. Zeni G
25. Ros
26. Fuza

Seperti yang dijadualkan pada 16hb Julai 2005 kami seramai 26 orang yang diketuai oleh pengarah program Che Din memulakan perjalanan dari restoran teratai kuala lumpur menuju ke Kampung Chennah, Jelebu Negeri Sembilan. Sebelum memulakan perjalanan kami sempat bersarapan pagi di restoran tersebut dan mendengar sedikit taklimat ringkas serta bacaan doa selamat oleh Sheikh Yaser mengiringi kepergian kami.

Jam 9.00am kami meninggalkan Teratai dan menuju ke Hulu Langat utk mengambil Juz terlebih dahulu. Kedatangan kami jam 9.40am disambut oleh Juz ngan buah rambutan dan durian. Selain kami makan kat situ, sempat mak Juz menyuruh kami bawak bersama buah tersebut untuk trip kali ni. Dengan rasa sopan santun dan rendah diri kami memuatkan buat rambutan dan durian tersebut kedalam boot kereta masing2.

10.05am dari rumah Juz terus ke Kg. Chennah. Melalui jalan lama dari hulu langat ke jelebu begitu mengasyikan ngan keindahan panorama bukit bukau disekeliling. Tak terkecuali pemandu harus lebih memberi perhatian kepada pemanduan kerana keadaan jalan raya yang penuh ngan selekoh yg tajam. Jam 10.50am pagi kami tiba di Kampung Chennah, sambil pemandu 4X4 tersenyum menyambut kedatangan kami. Cikgu jugak sempat melirikan senyuman manja yang menunggu kehadiran kami dari jam 9.00am lagi. kerana Cikgu diberitahu oleh Che Din kalau tak de jam 9.00am, alamat kena tinggal. selain Che Din yang sibuk ngan laporan utk diserahkan ke balai polis, peserta juga mengambil bahagian meletakan haversack kedalam jeep dan menyalin pakaian utk trekking.

Kumpulan pertama menaiki jeep jam 11.30am menuju ke Kg. Toho, iaitu perkampungan orang asli dan mendapatkan khidmat jurupandu. 11.50 kami tiba di Kg. Toho dan membawa bersama Daud serta Sidi selaku jurupandu kami nanti. Dari Kg. Toho kami meneruskan perjalanan ke kaki gunung pada pukul 12.10pm. tidak lama kemudian pada jam 12.27pm kami sampai dan menurunkan haversack serta durian yang ikut serta dalam ekspedisi ini. Sementara menunggu kumpulan kedua tiba, kami sempat mengopek buah durian dan dimasukan kedalam bekas utk dibawa ke puncak nanti. Namun jelas kelihatan buah durian tersebut banyak disumbat kedalam perut berbanding kedalam bekas 'tupperware' yang disediakan. Disini juga peserta tidak ketinggalan utk membuang air, baik yang kecik maupun yang besar, sebelum memulakan pendakian. Disamping itu ada juga peserta mengambil kesempatan utk tidur biarpun beralaskan jalan tar.

Tepat jam 2.00pm deruman injin jeep memberitahu kami ketibaan kumpulan kedua. Selepas mengagihkan ration dan kudapan, kami melakukan senaman regangan sebelum memulakan pendakian. Jam 2.30pm wisel dibunyikan menandakan masuknya waktu kerja berat bagi pendaki dan mereka yang sama waktu dengannya. Sepanjang pendakian kami terpaksa meredah pokok resam dan menjadi resam bagi peserta yang memakai seluar dan t-shirt berlengan pendek mendapat cederahati berupa calar balar baik kat kaki maupun tangan. Setelah meredah pokok resam dan treking ala bersantai jam 4.00pm kami sampai kat Kem Hantu Air. Dikawasan ini perlulah diberi lebih perhatian kepada mereka yang berantu ngan air. Sudah pasti mereka tidak ketinggalan merasai kesejukan air kat kem tersebut. Disini juga kami disediakan roti cicah sup cendawan dan tea o. disamping menikmati hidangan Pa'am mengadakan pakatan dan perbincangan utk merebut jersi kuning selaku raja bukit utk peringkat kedua bagi laluan Kem Hantu Air ke kem orkid.

Setelah mengisi perut utk makan tengahari kami menyambung kembali tugasan yang masih belum selesai pada jam 5.00pm. disini kemahiran dan kebolehan peserta menyusup rimbunan pohon dapat dilihat. Dan tidak terlepas aksi haversack tersangkut dapat dipertontonkan. tidak lama selepas itu kami melalui satu kawasan agak terang yang mana lalang sedang dijilat api, dengan seberapa pantas Apip dan Pa'am menunjukan kebolehan mereka memadamkan kebakaran. Dalam masa yang singkat api tersebut berjaya dipadamkan. Peserta lain mengucapkan tahniah dan memberi tepukan gemuruh yang diketuai oleh Deeno. Kami meneruskan trekking melalui sebatang anak sungai, dan peserta diingatkan agar mengambil air utk kegunaan sendiri, sebelum tiba di Kem Orkid.

Treking, berehat dan bergambar aktiviti yang tidak dapat dipisahkan. Akhirnya jam 7.10pm kami tiba di kem orkid. Yahoo dot com, dengan berdirinya fly sheet serta khemah memberitahu yang kami tak perlu kerja obertaim hari nie. Setelah merujuk kepada Deeno diberitahu kami tidak dapat bermalam di puncak kerana kawasan utk mendirikan khemah agak terhad dan mana mungkin dapat menampung kami seramai 26 orang. Kelihatan quarter master (AJK Dapur) sibuk menyediakan menu utk makan malam. Aku, Yaser, Cikgu, juz dan Ina dengan kadar segera membawa seberapa mampu botol kosong dan turun untuk mendapatkan air. Selain dari mengisi air kedalam botol kami juga sempat membuang air terutama air kecil, kami juga mengambil kesempatan ini utk mandi biarpun air tersebut agak sejuk. selesai mandi dan membawa botol naik keatas kami bertembung dengan mereka yang turun utk trip kedua yang mana dikepalai oleh Bob. Sempat Cikgu memesan agar tutup air setelah digunakan. Ini kerana mengelakan catuan air yang dikenakan oleh kerajaan negeri sembilan.

Para petugas sibuk menyediakan makan malam didapor dan kebanyakan kaum bapa yang lain lebih tertumpu di bangsal kecuali Kecik. Ini kerana rambut dia yang panjang lagi ikal mayang membolehkan beliau utk turut bersama didapur. Kalau didapur riuh dengan periuk belanga kat bangsal juga tidak kurang hebatnya cerita Che Din dan karatnya. Akhirnya acara makan malam dapat diadakan jam 10.00pm. masing2 tidak melepaskan peluang menunjukan aksi makan dengan gaya yang tersendiri. Selesai makan dan membersihkan kawasan dapur, para peserta berkumpul dan sessi suai kenal diadakan. Tukang karut yang bertugas pada malam ini tak lain dan tak bukan iaitu jejaka terhangat dipasaran 'Che Din'.

Sessi soal dan yang kena jawab Che Din berjalan lancar diikuti dengan gelak ketawa manja dari peserta. Namun gelak yang disangka hingga kepagi terpaksa dihentikan jam 12.00am bagi memberi laluan kepada peserta utk tidur. Ini bagi mempastikan peserta bangun seawal pagi dan meneruskan pendakian kepuncak pada esok pagi. Peserta dibahagikan kepada tiga tempat tidor yang mana peserta wanita ditempatkan dibanglo mewah berupa khemah, setengah peserta lelaki di rumah teres iaitu bawah fly dan terakhir kat bawah bangsal usang peninggalan orang yang terdahulu. Apapun acara tidur diadakan dengan jayanya sambil dengkuran peserta memeriahkan lagi awal pagi di kem orkid.

Pada 17hb julai 2005 jam 6.30am suara Deeno memecah kesunyian pagi, mengejutkan peserta yang tido mati, tidor tak mati, tido ayam dan yang tak tido-tido. Peserta diingatkan utk membawa air serta kudapan utk kegunaan ditrek serta puncak nanti. Selesai melakukan senaman pagi yang diketuai oleh Che Din jam 7.54am kami mendaki ke puncak Gunung Besar Hantu. Trek dari kem orkid ke puncak agak mencanak. Disamping keadaan trek yang sempit dan peserta yang lebih muatan dihadapan memaksa peserta lain memperlahankan pendakian. Peserta juga tidak digalakan memotong digarisan berkembar. Pendakian pada hari ini juga disulami dengan teka teki anjuran Pa'am (RKKC).Sepanjang pendakian g berjaya menewaskan Ros dan mendapat peratusan undi lebih tinggi di dalam menjawap setiap teka teki yang diajukan oleh deejay yang bertugas pada pagi ini.

Jam 9.22am kami tiba di puncak Gunung Besar Hantu. Cuaca dipuncak yang agak cerah membolehkan kami melihat puncak Genting Highlands dan Gunung Benom, serta rangkaian gunung2 lain disekeliling. Kami tidak melepaskan peluang bergambar dipuncak gunung utk dijadikan kenangan apabila turun nanti. Selesai sessi 'grup photo' peserta mula meninggalkan puncak dan trekking menuruni puncak Gunung Besar Hantu. Namun tidak bagi kami selaku kumpulan terakhir, utk terus bergambar di kawasan sekitar puncak gunung tersebut. Jam 10.32am barulah kami meninggalkan puncak dan turun menuju ke kem orkid. Peluang menuruni puncak ini juga digunakan sebaik mungkin bagi Ros dan g utk mendapatkan markah tertinggi dari pihak penganjur. Biarpun sibuk dengan mengemukan soalan kepada g, Ros dan Syita. Pa'am selaku dj pada pagi ini turut membuka talian bagi pendengar menalipon untuk membuat ucapan dan pilihan mu di RKKC.

Dari puncak hanya mengambil masa 1jam 6minit utk sampai ke kem orkid. Setibanya kami di kem orkid kelihatan Che Din dan krew dapur sibuk menyediakan menu utk sarapan pagi. Diberitahu menu utk pagi nie berupa roti nan dan kari ayam. Che Din sekali lagi menunjukan kemahiran dan kehebatannya dalam menyediakan kari ayam tersebut. Keterreran Che Din mengacau kari sambil menonggeng sukar ditandingi oleh mana2 peserta. Disamping itu Deeno juga menyarankan agar peserta lain untuk berkemas dan menyiapkan diri bagi menyambung trekking turun ke Kem Hantu Air dan seterusnya ke Air Terjun Kijang Jatuh. Akhirnya acara yang dinanti2kan oleh peserta diadakan iaitu acara 'mari makan bersama Che Din'. Kesedapan menu yang disediakan membuat peserta tidak terkata ketika sedang menikmati hidangan. Selesai makan dan mengemas jam 12.52pm kami meninggalkan kem orkid dan menuju ke Kem Hantu Air. Kalau pendakian semalam banyak terhenti dek kerana iklan 'take 5 & kit kat', hari ini perjalanan turun peserta tidak menoleh kebelakang dan laju meninggalkan peserta lain. Dengan kelajuan yang tak terbatas, terkadang kami disapa mesra oleh pokok resam. Nasib baik gak la aku mengenakan baju pemberian kak mas semasa kami sama2 trekking ke Gunung Rajah tempohari. Kalau tak mungkin juga aku senasib ngan Syita yang membawa pulang cenderahati kenangan iaitu calar balar kat lengan.

Kelajuan peserta terbukti bilamana jam 1.48pm kami telah pun tiba di Kem Hantu Air. Selain dari berehat dan menghilangkan penat, peserta juga tidak menunggu lama untuk mendapatkan tandas awam yang disediakan dimerata tempat. Jam 2.18pm kami menyambung perjalanan menuruni Kem Hantu Air seterusnya ke Air Terjun Kijang Jatuh. Setibanya kami di simpang masuk ke air terjun, kelihatan sedang menunggu kami ialah protégé I yang risau kami tak perasan simpang tersebut. Selain itu terdapat juga dahan kayu yang sengaja diletakan oleh peserta terdahulu utk memberitahu simpang ke air terjun. Kelihatan peserta bersungguh-sungguh utk segera sampai ke air terjun dan tak sabar utk merasai sendiri kesejukan Air Terjun Kijang Jatuh. Sebelum tiba di Air Terjun Kijang Jatuh kami juga terpaksa menuruni anak tangga yang agak curam. Dan mengikut kata serta kiraan kasar dari Juz keseluruhan anak tangga tersebut mempunyai dua ratus lebih kesemuanya. Tak pasti lak yang lebih tu berapa banyak lagi. Tipu juz, tipu la aku.

Kami semakin tidak sabar bila bunyi deruan air terjun semakin kuat diikuti dengan permandangan air terjun yang menarik. Akhirnya jam 3.10pm kami tiba dikaki Air Terjun Kijang Jatuh. Kelihatan peserta awal sibuk merakamkan permandangan serta aksi2 pendaki yang sibuk dok posing. Cikgu juga sempat menyediakan tea o halia barang segelas dua, utk kami nikmati. Peserta yang tiba dahulu tidak melepaskan peluang utk merasai kedinginan Air Terjun Kijang Jatuh. Aku lebih selesa dengan merakamkan aksi peserta dan keindahan air terjun tersebut, sambil dapat menyejukan badan terlebih dahulu. Terdapat juga peserta yang mengambil peluang utk melelapkan mata. Aku juga mengharapkan ada la sekor dua kijang yang akan jatuh dan buleh kami jadikan lauk utk petang ni. Namun harapan tinggal harapan kerana kijang yang ditunggu tak gak jatuh. Aku juga turut mengambil peluang utk merasai sendiri kesejukan Air Terjun Kijang Jatuh. Kesejukannya membuat aku tidak dapat bertahan lama untuk mandi, namun tidak kepada mereka yang berhantu main air. Disamping sibuk dengan bermain air, ina, juz dan krew dapur ogkl yang lain sibuk menyediakan menu tengahari iaitu meehun tomyam. Selesai mandi kami menikmati beehun tomyam yang telah tersedia utk kami. Dengan baju yang basah serta badan yang sejuk aktiviti makan tengahari berjalan dengan lancar. Peserta juga tidak menunjukan segan silu utk terus bertambah.

Deeno setelah selesai mandi dan makan, tiba masanya utk beliau mengenakan pakaian yang sesuai utk balik nanti. Namun segalanya tidak seperti yang dirancang, bila sedang beliau menyalin seluar, Pa'am dengan perancangan yang rapi membawa bersama beehun tomyam dan menghadiahkan mandian beehun tersebut kepada Deeno. Jirusan beehun tadi merupakan hadiah hari lahir buat Deeno. Semoga tuan presiden dilimpahkan rezeki dan dipanjangkan usia.

Tak lama selepas kami bersuka ria dan berrsiap sedia mengemas dan menikmati beehun tomyam, hujan mulai turun dan memaksa kami berkemas dengan kadar segera. 4.35pm kami meninggalkan Air Terjun Kijang Jatuh dan trekking ke lokasi dimana jeep menunggu kami. Dengan menjangkakan kami akan menaiki jeep utk trip kedua, maka perjalanan dilengahkan dan sempat kami mengenakan kopi panas bagi meredakan kesejukan akibat hujan yang mula membasahi kami. Jangkaan kami meleset, kerana mereka masih menunggu dan akan ke Kampung Chennah bersama kami. Dengan ketiadaan trip kedua kami terpaksa menggunakan setiap ruang yang ada dan haversack terpaksa kami letakan di atas bumbung. Kepadatan peserta didalam kedua-dua jeep, memaksa Daud dan Sidi selaku jurupandu kami balik dengan berjalan kaki ke kampung halamannya. Selesai mengikat haversack dan menyumbat kami kedalam jeep, 5.20pm jeep membawa kami ke Kampung Chennah. Sepanjang perjalanan kami yang duduk dibelakang jeep ditemani kesejukan, ini juga memaksa Pa'am dan Deeno mengambil alih tugas Saf Pauzanah pada petang ini. Diberitahu beliau tak dapat bertugas kerana cuaca sejuk. manakala dibelakang agak riuh dimana dengan ketiadaan g dan Ros memberi peluang kepada Bib dan Sabariah (FH) mengintai peluang utk mendapat tempat didalam episod 'mencari cinta' buat Che Din. Apapun rancangan ini terpaksa disambung berikutan kami telah pun sampai di balai polis Kampung Chennah pada jam 6.48pm.

Che Din selaku pengarah program pergi ke balai polis serta melaporkan kepulangan kami. Sementara itu yang lain pergi ke masjid berhampiran. Selesai mandi dan mengenakan pakaian utk balik yang sesuai, kami menunggu masuknya waktu maghrib utk membolehkan menunaikan solat maghrib berjemaah di masjid berkenaan. Setelah selesai solat peserta diminta berkumpul diperkarangan masjid dan Deeno mengambil alih bagi acara penutup. Denno menyatakan rasa terima kasih kepada semua peserta kerana sikap kerjasama dan semangat kumpulan yang ditunjukkan. Tanpa sikap dan semangat demikian, sukar sesuatu program itu dijalankan. Kesemua peserta juga diberi peluang utk memberikan sebarang komen untuk ekspedisi ini. Akhirkata kami bersyukur kerana pendakian berjalan dengan lancar dan kesemua peserta selamat menawan puncak Gunung Besar Hantu. Saya juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada mereka yang terbabit didalam menjayakan ekspedisi ini. Besar harapan saya agar kita dapat bertemu lagi pada ekspedisi akan datang. Saya juga mengambil kesempatan ini memohon maaf sekiranya terdapat salah dan silap sepanjang ekspedisi yang mana mungkin tanpa saya sedari dan juga dari penulisan yang tak seberapa nih.

Take nothing but photographs, leave nothing but footprints.