logo

Bah Gading – 13-15 Julai 2007

OGKL

13 July 2007

Hari ni sepatutnya rushing balik tp aku lenggang kankung lagi kat opis sbb barang2 dah siap aku pack semlm. Ptg tu balik terus bersiap2, mandi pun awal sket. Lepas magrib terus minta Isteri aku hantar ke komuter shah alam. Jijan yg janji nak pergi sama dgn aku pun sama ada kat sana tgh beli tiket. Kami kemudian naik komuter ke Stesen KL kira2 jam 8.30 mlm.

Tiba di Stesen KL lebih kurang 9.00 mlm. Dua kawan aku Wafi dan Zafrul rupanya sudah berada di Restoren Teratai. Semasa kami tiba sudah ramai yg ada, namun aku belum pasti yg mana akan ikut kami kali ini. Selepas bertegur sapa aku kemudian melayan dua kawan aku itu. Setelah semua sampai, kami diberi taklimat sedikit oleh Deeno sekalu pak presiden dan dengan kekuatan seramai 39 org diketuai oleh Che Din kami bergerak ke Pekan Bidor dgn bas kira2 jam 11.00 mlm.

14 July 2007 – Hari Malang sedunia.

Sampai di KFC pekan Bidor kira2 jam 1.00 pagi. Najib, Pak sedara Jijan yg sampai lebih awal dari kami (tiba 10.00 mlm bertolak dari lumut jam 8.00 mlm) duduk di caltex sbb tak tahu nak duduk kat mana hehehehe. Kami kemudian bergerak sedikit ke Masjid sebelah KFC sementara menunggu 4WD yg akan mengambil kami ke Pos Gedong. 4WD kami tiba kira2 jam 1.15 pagi. Selepas membuat police report kami kemudian bergilir2 tunggu giliran utk ke Pos Gedong. 4WD sebuah org dekat 40, mau 4 trip ari ni. Mula aku tak mau la berebut2 nak masuk 4WD awal2 rilek la sekejap kat masjid. Tp tiba2 dengar ada kekosongan lagi aku terus mengofferkan diri aku utk naik dulu, Sampai awal boleh tidor lama sikit.

Kami kemudian bergerak meninggalkan masjid menuju Pos Gedong. Aku yg duk blakang ni tak tahu apa yg berlaku dihadapan, yang aku tahu tah berapa kali la kami berhenti, pusing balik, naik bukit turun bukit, keluar jln tar balik, pastu dgr driver telepon. Aku rasa mmg sah kami sesat!!!!. Bau diesel dan getah disekeliling kami membuatkan aku rasa mual. Tak lama kemudian “ Baby tepi sikit aku nak muntah” weeekkkkk. Huh lega. Setelah berjam2 sesat akhirnya kami menemui satu perkampungan org asli, tp aku tak tahu la ni Pos Gedung ke Pos apa. Apapun 4WD yg bawa kami terus membawa melalui tepi sebuah sekolah sebelum belok ke kanan untuk membawa kami kedlm lagi. Sblm meneruskan perjalanan kami jumpa satu pondok. Ada org dlm tu “Pos Gedong” tanya driver kami. “Dalam lagi” jawab dia. Jauhnya aku rasa Pos Gedong ni, katanya sejam aje dari pekan Bidor.

Jam dah menunjukkan pukul 3 pagi. Perut aku lak makin lama makin meragam aduhhhhhhh. Selepas melintas dua buah sungai 4WD kami berhenti. Aku pun mengambil kesempatan ini utk melepaskan hajat aku. Berpandukan headlamp azizan dan botol air mineral aku mencari lokasi yg sesuai lps tu legaaa hahahaha. Berhampiran tempat kami berhenti tu aku dgr bunyi sungai dekat sgt. Oleh kerana mlm + pewai naik 4WD aku tak berani lanak jln jauh. Dipendekkan cerita, setelah berbincang, kami setuju utk berpatah balik menuju ke sekolah yg mula2 kami jumpa. (sbb kebykan log kami baca, diaorg tidur kat sekolah Pos Gedong sblm mendaki Gunung Bah Gading, Cuma kami tak tahu sekolah apa yg kami jumpa td) perjalanan diteruskan, jam 4 pagi kami sampai ke sekolah itu. Mula2 aku sampai aku suluh nama sekolah itu, Sekolah Kebangsaan Pos Senta. “Eh ni bukan PosGedong” kata hatiku. Apapun disbbkan pewai+ mengantuk aku pun tidur dibahagian luar sekolah tersebut.

Aku tersedar bila kawan aku, Wafi kejutkan aku utk solat subuh. Jam 6.30 pagi, adess malasnya. Tp disbbkan dah terjaga aku rasa baik aku bangun la. Kami ambik air smayang kat tandas. Paip ada satu sahaja kat luar aje. Lps ambik air smayang, Abg Fahmi tegur aku “Eh Spek kau tu” aku cuba mencari, Praapppp. Adesss patah spek aku, apalah malang nasib ari ni hahahahah. Naisb aku masih baik kerana spek tersebut tu masih boleh aku pakai dgn mengunakan sebelah bingkai aje, Sebelah lagi patah aku masuk dlm poket. Senget sikit takpelah aku cuba betulkan dgn topi aku pakai. Setelah solat subuh kami siapkan diri utk trekking dan sarapan. Sarapan ari ni roti arab dgn gulai, woo best woo ingat nak tambah tp kena warning la plk sob sob.

Nina si Makcik Kantin sibuk wat bihun goreng utk makanan tghari kami. Ketika kami membuat pembahagian ration, Budak2 sekolah mula masuk sekolah, Para paparazzi sibuk duk ambik gambar ayam la budak sekolah la hahahahaha. Jam 8.30 pagi kami bertolak selepas taklimat dari ketua ekpedesi dan senaman dari Pakli, meneruskan perjalanan kami ke Pos Gedong yg mengambil masa kira2 3 jam utk sampai. Kami meninggalkan Pos Senta dgn lampaian dari murid2 sekolah dari dlm kelas masing2. Perjalanan ke Pos Gedong melalui jalan yg sama 4WD kami lalui semlm. Cuma aku tak tahu la kat mana tamatnya jln tersebut. Diperteghan jln sempat jugak la kami ditegur oleh cikgu2 (pd sangkaan kami) yg menuju ke pos gedong menggunkan motosikal. “jauh woo 3 jam ada la” mental2 hahahahah. Aku berjalan bersama2 Dr M, dan Zafrul. Wafi yg mula2 bersama telah menuju kedepan. Dlm perjalanan tu sempat gak aku wat lawak nak tunjukkan tempat aku melepaskan hajat semlm hahahahahah. Setelah 2 jam berjalan. Kami jumpa 1st group sedang berehat. Pantai jugak take 5 budak2 ni hahahahha. Kami kemudian meneruskan perjalanan melepasi sungai (sungai seblm kami u turn mlm tadi). Oleh kerana terdapat simpang kami tak tahu mana satu arah Pos Gedung. Ditepi sungai terdapat satu pondok. Disini kami melepaskan lelah kami sementara Amad mencari jln ke Pos Gedong. Kemudian berpandukan petunjuk oleh seorang budak org asli (yg diberi rasuah oleh Amad), kami mengikut jln sebelah kiri selepas sungai ke 3, melalui satu perkampungan sblm melintas sengai dan seterusnya tiba di sekolah kebangsaan Pos Gedung. Fuh lega rasanya, kami tiba dlm jam 11.00 pagi, setelah 2 ½ jam menapak huhuhuhu. Cikgu2 yg kami temui ditgh jln tadi menyambut kedatangan kami. Sebelah sekolah terdapat padang yg luas. Aku terfikir tadi kalau la 4WD tu lajak sikit lagi mlm tadi, boleh la tidur atas padang yg empuk ini. (tak guna ingat yg lps). Amad pergi cari guide sementara kami duk berehat.

Amad kemudian datang dan beritahu guide dtg lambat sikit, jd kami membuat keputusan utk makan tghari dulu. Aku dan Abg Apip ke sekolah utk mengambil air utk diminum. Selepas makan kami dimaklumkan utk menyediakan air minum lebih sedikit kerana kami bakal mengunakan jalan balak nanti. Dlm jam 1.00 kami bersiap2 utk pegi mendaki. Kali ini kami diketuai oleh guide org asli (apa nama dia daaa bogey) dan Nina dari OGKL. Perjalanan dimulakan melalui kwasan rumah org asli. Tiba di tgh jln, kami ditegur oleh penduduk disitu. Tah apa dickpkan dgn guide kami tp dari butir tu aku tahu la dia sdg bgtau kami nak ke Bah Gading. Dia nasihatkankami menggunakan jln sungai, lebih teduh, jln balak panas, dah huru hara dah guide kami. Dia tanya kami lak nak guna jln mana. Masa tu Che Din dan Abg Fahmi dah ada dgn kami. Setelah dipersetujui kami membuat keputusan utk ikut jalan sungai. Jln kami menyusuri kebun durian sebelum kami melalui sungai pertama uh uh uh.

Sebanarnya aku pun tak tahu berapa byk sungai yg kami lalu, tp aku rasa dlm 16 batang sungai besar dan kecil kami lintas. Kawasan berbatu yg licin serta kawasan curam yg kami lalui menyebabkan kami terpaksa 200% berhati2. Apapun ada diantara kami yg jatuh jugak dlm berhati2. Syukur la takde apa2 kecederaan serious kami alami sepanjang trekking menggunakan jln sungai ini. Kami berehat dua kali sepanjang trek ni. termasuklah satu kawasan air terjun yg boleh dikira cantik jugak la. Dan kedua adalah sungai kedua terakhir sebelum kami jumpa jln balak. Boleh dikatakan lama jugak la kami berehat disini sambil menunggu kawan2 yg belakang sampai. Kawasan sungai tersebut agak sempit utk menampung kami yg semakin lama semakin ramai sampai. Setelah berbincang dgn Abg Fahmi, kami membuat keputusan utk menunggu diatas jln balak yg pd kami sepatutnya lebih luas dari kawasan sungai ini. Menurut guide dari sungai itu ke trek balak mengambil masa lebih kurang 1 jam. Trek selepas sungai ini adalah menaik tp masih boleh diterima akal hahaha. Sebelum kami melintas sungai terakhir utk sampai ke trek balak. Trek balak ni dah tumbuh lalang dah, tinggal sikit aje la mungkin sbb org asli selalu guna naik moto utk ke kebun mereka. Tp still lapang lagi la. Sekali lagi kami berhenti menunggu org belakang. Jam masa tu menunjukkan jam 3.30 ptg. Aku mengambil kesempatan utk berbual2 dgn guide masa ni. Sambil tanya berapa jauh lagi kem site kami ni. Jauh katanya Jauh katanya, lagi 4 jam sampai la. Menurutnya last group yg besar mcm kami ni masuk Bah Gading adalah 1 ½ tahun yg lepas. Selepas abg Fahmi datang, kami kemudian bergerak dan membiarkan Abg Fahmi menunggu org dari belakang. Dari Trek sungai jalan yg kami ambil adalah sebelah kiri, walaupun jln sebelah kanan tu nampak menaik. Kami bergerak menuruni bukit dlm 5 minit sebelum ambil simpang kanan utk menaik dan berjalan melalui jln balak sehingga tiba di last water point dlm jam 5.30 ptg. Disini kami mengambil kesempatan utk solat dan isi air utk kegunaan dapur dan kami pd mlm nanti. Jam jam 6.00 ptg kami bertolak menuju ke kem site kami. Wafi kawan aku pun membuat keputusan utk menunggu kawan dibelakang bersama2 Abg Fahmi. (Wafi aku tahu kau nak test headlamp kau) Trek disebelah menaik disebelah kanan sungai. Kesan hakisan pd jalan balk disini cukup ketara. Diatas permukaan yg keras masih lagi kukuh disitu tp yg lembut telah membentuk satu langkong yang besar. Jalannya yg berbatu2 agak menyakitkan kaki aku yg memakai kasut tapak nipis ni huhhuhu. Disetgh trek disini melalui kwsn curam yg mmg kena Xtra hati2, kalau kwsn sungai td, kwsn curamnya masih nampak dasarnya dimasa, tp disini gaung yg kami sendiri tak tahu dimana akhirnya. Perjalanan aku kemudian dihentikan oleh lambaian Abg Apip dan rakan2 lain yg berada didepan. “Hah dah sampai ke?” Cam tak caya aje aku sbb masih2 masih belum bukak beg pun. Rupanya diaorg tunggu guide pergi cari jalan disebbkan hakisan dan jalan dah tertutup jd, jln lama sudah tak ditemui. Lama jugak la kami berada disini, Aku sendiri dalam 30 minit la (yg depan lagi lama la) seblm guide dtg dan memberitahu jln dah ditemui.

Sebelum sampai ke trek tersebut kami terpaksa melompat satu longkang (terjadi akibat hakisan) seblm naik sedikit. Kami kemudian dihidangkan dgn trek kecil (muat2 kaki kami aje Disebelah kiri kami longkang yg dlm dlm 5 meter dan sebelah kiri gaung yg kami sendiri tak tahu dimana sudahnya. Aku dan Nina yg memiliki ketakutan kepada ketinggian atau dlm bahasa mudahnya GAYAT mmg tak boleh melangkah langsung. Nasib baik dgn bantuan Najib dan Sabri mampu jugak kami melangkah. Trek seterusnya pun lebih kurang tu jugak tp kira ok sikit la sbb ada pokok kiri kanan yg masih boleh pegang. Kemudian trek bergilir2 dari Balak masuk hutan lps tu keluar jln balak semula sebelum sampai di Kem Site kami. Kami sampai tu dlm jam 7 lebih, tp masih lagi boleh melihat. Dlm samar2 tu aku terus mendirikan kemah utk mlm tu. Dgn bantuan kawan2 akhir nya 5 kemah berjaya didirkan (kemah baru susah weh nak naik heheheh) tak termasuk kemah persendirian Abg Apip dan kemah Pisang dan Emma (pelik la nama bdk ni). Nina dan bdk2 pompuan sudah start memasak makan mlm kami. Abg Apip, Amad, Sabri dan Pakcik Burn turun semula, utk menolong group blakang bergerak. Group last sampai jam 9.00 mlm. Aku kemudain memanggil Wafi kawan aku yg baru sampai utk masuk ke kemah kami. Sementara menunggu makan siap, aku solat. Kawan2 lain ada yg siapkan diri sendiri ada yg siapkan flydan buat unggun api. Kat kem site ni line celcom penuh wooooo. Aku mengambil kesempatan utk call isteri aku, report keadaan aku disini heehehe. Mlm tu menu makan Nasi Putih, Kari terung, sayur kubis dan fucuk. Best gak budak2 ni masak, kenyang weh, terima kasih semua. Mlm tu kami lelap dlm jam 11 mlm lebih. Tunggu gak takut ada sesi pengenalan hehehehe. Tp mungkin sbb esok kami masih perlu bekerja keras jd mlm tu kami terus tido aje la,

15 July 2007 – Hujan, Sejuk dan Angin (hangin pun ada gak)

Aku sedar jam 6.00 pagi. Pagi tu hujan turun sederhana lebat. Bunyi alarm HP aku terlebih dahulu berbunyi berbanding bunyi alarm kawan aku Zafrul. Tp disbbkan kesejukan malas lak aku nak bangun. Mula2 aku cx beg aku Alhamdulillah tak basah pun. Aku adalah antara org yg pertama bangun dari tidur. Masing2 bwh fly masih tidur lagi. Tp aku rasa sapa yg tidur bwh fly semlm ada la yg kena hujan kut, nampak basah aje ground. Muzamil adalah antara yg kena hujan sbb dia tidur berbumbungkan langit adessss. Selpas Solat subuh dgn Zafrul, kami kemudian bersiap2 tukar baju utk trekking. Sementara menunggu makanan siap, Abg ramli telah membuka dapur haramnya dibelakang kemah hahahahaha. Menu pagi tu adalah nasi goreng dan air teh-o. Dlm jam 8.30 pagi kami bergerak, destinasi kami seterusnya puncak Bah Gading. Pagi tu suasana suram seperti nak hujan, jd ramai antara kami telah bersedia dgn baju hujan masing2. Aku malas nak bawak baju hujan aku jd basah2 pun basah la, kata Wafi kat aku. Jln yg kami melalui kali ini masih jln balak lagi sehingga kesatu persimpangan masuk kedlm jln hutan. Sepanjang jln balak kami dihidangkan dgn pokok bunga orkid yg agak menarik. Abg Rosmal yg sememangnya peminat bunga orkid siap bgtau kami nama saintifik dia hahahahaha. Dia akhirnya menjumpai satu specis yg masih blum ada dlm simpanan beliau. Jln hutan yg kami lalui kemudian tegak hamper 80 darjah. Tegak aduhhh masak2. Trek ni kami layan dlm 45 minit kemudain kami jumpa satu kawasan lapang. Selepas itu kami ambik simpang kanan utk ke permatang, layan dua bukit barulah sampai ke puncak Bah Gading.

Sepanjang trek hujan turun sekali sekala dgn angin menyebabkan aku kesejukan. Rasa menyesal gak tak bwk poncho tadi. Sebelum tiba dipuncak. Aku jumpa dgn Abg Mat yg turun, 10 minit lagi katanya. Kemudian aku jumpa Wafi dan Pakcik Burn. Lps tu baru la jumpa group yg lebih besar sikit Abg Apip, Abg Rosmal, Dr. M, Nina dan beberapa org yg aku tak tahu nama hehehehe. Aku sampai di puncak Bah Gading dlm jam 11.00 pagi, dlm 2 jam setengah la dari kem site. Bersama2 aku di puncak adalah Che Din dan isterinya Ona. Kami kemudian meraikan kejayaan kami dgn air kejayaan dan roti yg dibawa oleh Ona, aku makan kudapan yg aku bawa. Oleh kerana tak tahan dgn sejuk (akibat hujan dan angin, aku turun utk join group bwh tadi.. Takde apa yg dpt aku gunakan utk kesejukan selain dari Bendera Malaysia yg aku bwk (yg tu aje la kering pun isk isk). Terima Kasih Malaysia. Sementara menunggu kawan datang, macam2 cara kami gunakan utk menahan kesejukan, ada yg masuk dlm ponco org, ada yg pakai bra plastic giant. Group terakhir sampai setgh jam kemudian. Pak Atan selaku guide belakang kami rupanya membawa senapang rela, terkujat aku, rasanya 1st taim aku jumpa org bawa senapang wakakakaka. Kami kemudian berkumpul dipuncak utk group photo. Aku kemudian turun ke kem site dlm jam 12 tghari.

Ada diantara kami sebenarnya dah turun dari puncak awal lagi, antaranya termasuklah dua kawan aku tu Wafi dan Zafrul, Abg Mat, Abg Rosmal dan Pakcik Burn. Aku rasanya adalah antara peserta yg awal turun kebawah. Diikuti oleh Ona dan Che Din dibelakang aku. Turun kebawah agak senang sedikit kerana banyak trek menurun sahaja lagipun trek turun trek yg sama digunakan utk naik jugak, jd takde la aku termanggu mencari trek hehehehehe. Namun trek menurun ni byk licin wooo, Dgn trek yg kebykan melalui curam mmg kena xtra hati2 la (tak tahu la kut gayat semlm aku blm abis lg). Sekali sekala aku bersunway kat situ hahahahha. aku akhirnya sampai ke kem site dlm jam 1.30 ptg. Dua kawan aku masa tu dah meruntuhkan kemah kami. Beg dan alat2 lain telah diletakkan diatas ground. Abg Apip, Nina dan Amad yg sampai lebih awal mengemas2 barang2 dapur dan fly.

Aku difahamkan bahawa kami akan makan tghari dilast water point. Nina selaku makcik kantin, meminta kami membawa brg2 dapur utk digunakan dibawah nanti. Aku kemudian turun dari kem site bersama2 Pakcik Burn dan Julie. Aku bab turun ni mmg risau sikit tempat GAYAT semlm tu, tak tahu la camna Nina lalu sbb dia dah depan aku masa tu. Tp masa aku lalu buluh telah diletak dikiri kanan trek tersebut jd takde la gayat sgt aku nak lalu hehehehhe. Trek selepas itu menurun2 serta berbatu2 mmg sakit kaki aku ni hahahahaha. Ada satu tempat Julie jatuh akibat hilang keseimbangan badan. Jatuh tepat tempat sembunyi lipan. Besar gak lipan tu ada besar ibu jari aku, panjang dlm sejengkal. Nasib la takde apa2 terjadi, lipan tu pun terkejut lari dari tempat tu, manakala Julie ada la luka sikit akibat terkena batu. Kami kemudian tiba di last water point dlm pukul 3 petang lebih. (jam aku dah rosak dah masa ni masuk air jd aku agak aje la). Semasa aku tiba Nina dan start masak meggi, aku keluarkan bekas air aku utk masak air. Sementara menunggu meggi masak, aku berehat dan solat zohor asar. Meggi siap beberapa minit kemudian, sedap gak meggi PaMa ni tp takleh tambah sob sob. Lebih kurang jam 4.20 kami bergerak turun ke Pos Gedung. Kali ni 4WD akan tunggu kami di Pos Gedung. Kira lega lak rasanya, kalau kena menapak ke Pos Senta mau menangis kami hahahhaah.

Perjalanan turun agak senang la takde curam2 lagi, Jalan balak pun lebar la, Cuma bila disebut turun ni takde la semua turun, selps simpang kami naik dari trek sungai tu, trek balaknya naik naik walaupun tak pacak tp naiknya panjang sgt weh. Rasa dah jemu aku layan naiknya, ingat dlm sejam gak la aku layan trek balak menaik ni sebelum treknya menurun menurun tak hingat, sampai terketar2 dah lutut aku menahan. Trek balak ni jauh gak la, Sepanjang trek Balak ni aku berjalan bersama Wafi, dan Julie yg join kami lewat sikit ( laju plk budak ni) Mental aku ikut trek balak ni sbb tak sampai rasa mcm dah jauh dah jln. Plk tu sama tgh jln tu nampak lak sekolah Pos Gedong tu, tu yg kami harapkan bila la nak sampai, tp tak sampai2 hahahahah. Apapun dihujung jln balak kami lalui satu kebun getah sebelm jumpa satu perkampungan org asli. Disini Aku, Wafi dan Julie sempat berkelipan dgn anak2 org asli tu, kudapana aku yg lebih2 tu aku bg semua kat anak2 org asli disitu. Setelah bertanya arah dgn org disitu kami meneruskan perjalanan keseblh kiri kami melalui jalan balak???, balak lagi ingat dah sampai. Ketika ini aku berjalan bersama budak Kerisma Ain dan Ayong. Diaorg pun dah mental gak, betul ke jln ni, alamak menaik lagi la hahahahahaa. Aku lak pujuk diaorg takpe kita jalan depan sikit lagi, nasib la perpandukan sign yg dibuat diatas tanah, dan instinct aku hahahaha, akhir kami sampai ditempat pondok kami berehat sblm jumpa Pos Gedung semlm. Amad menyambut kedatangan kami. Durian yg dibeli oleh Abg Ramli dihidangkan sebagai hadiah kejayaan kami. Hureeeeeee.

Kami sampai di pondok tu dlm 7.30mlm dan difahamkan 1st group dah diambil oleh 4WD dlm pukul 7.00 mlm tadi. Sedap jugak durian ni, Wafi yg takut nak makan sbb takut panas telah pergi mandi dan smayang dulu. Dlm jam 8.00 mlm aku dan Amad plk mandi. 4WD dijangka plg cepat pun sampai dlm 8.30 mlm. Jadi kami kena cepat bersiap sedia. Abg Ramli dah mula membuka dapur haramnya hahahaha. Aku lak lps solat rehat kejap sambil makan meggi Abg Ramli. Tiba2 bunyi hon. Eh 4WD dah sampai ke. Kalut jugak la aku bersiap. Sampai di 4WD masing2 dah letak beg, yg pompuan ada yg dah masuk dlm. Aku lak kena duk balakng lagi la. Driver 4WD nampak mcm marah2, dia kata ni last trip, bini dia tunggu la, dia dah tunggu dari pukul 3 ptg la, Heran gak aku ni dari pukul 3 ptg dia tunggu, kalau ikut tentetif pun jam 6 baru dijangka turun.. Amad berusaha memujuk Driver supaya mengambil rakan2 lain yg masih belum sampai. Emma dan Pisang mmg terpaksa kami tinggalkan kerana tak muat. Setelah menyampaikan sedikit pesanan kepada mereka, kami pun bertolak ke Pekan Bidor. Dlm 4WD Amad duk pk camna nak ambik kawan2 kami tu, Aku lak duk layan pewai dlm 4WD, ada gak sekali aku rasa nak muntah tp tak jd. Aku bgtau Amad, kalau kita takleh cari 4WD, kita call la Denno, tanya pendapat camna nak selesaikan masalah ni. Sambil tu aku berharap Abg Apip dan Nina dah jumpa 4WD di pekan Bidor.

Sampai dipekan Bidor kira2 jam 9.30 mlm. Aku terus pewai, sambil meminta Wafi mengambil beg aku, Amad dan Abg Ramli cuba memujuk utk terus mengambil rakan2 kami. Tp nampaknya dia dah buat keputusannya. Di masjid, Bidor hanya Abg Rosmal yg ada, yg lain semua takde, mana lak diaorg ni. Aku cuba call Abg Apip utk tahu perkembangan mereka tp gagal, Nina mmg aku tahu bateri kong dari kem site lagi. Hanya Zafrul yg berjaya dihubungi. Itupun katanya Nina, Abg Apip ada kat KFC. Adesss. Buntu gak aku ni. Amad pergi rata2 cari 4WD, kedai cina pun dia pegi. Nina kemudian dtg dgn 4WD kami tu, rupanya diaorg ke Balai Polis lapor yg kami selamat tiba, dan Abg Apip juga ada kat sana sdg berusaha minta polis tu cari 4WD utk kami. Amad yg dah buntu call Deeno utk minta bantuan dan nasihat. Denno akhirnya setuju utk turun dgn 4WD. Apapun akhirnya Abg Apip telah berjaya membawa satu 4WD dari balai polis. Che Din lak berjaya membawa satu 4WD dari Pos Gedong. Denno lak tak payah dtg ke Bidor, Cuma tunggu di KL sahaja. Driver Bas pun setuju utk tunggu kami semua sampai sebelum bertolak balik. Sementara menunggu aku dan kawan yg lain telah ke kedai makan (takde lauk bosan gila) ditepi Caltex. Dlm jam 12 lebih aku dan Wafi bergerak semula ke masjid sambil belikan sedikit bekalan utk driver Bas. Sampai disana Nina sedang mengemas kemah. Aku bgtau dia suruh masuk barang2 kelab dlm Bas terus sbb pd perkiraan aku, sekejap lagi sampai la budak2 tu. Kawan2 lain yg ada dimasjid tu tidur sambil merehatkan diri masing2. Aku dan Nina masukkan brg2 kelab dlm bas.

Dlm jam 12.45 pagi 1st group tiba. Mula2 ingat Abg Apip, rupanya 4WD dari Pos Gedong. Abg Apip tiba 15 minit kemudian. Syukur masing2 dah sampai. Kami terus masukkan beg kedlm bas dan bertolak ke Kuala Lumpur. Dlm bas aku baru tahu yg 4WD yg kedua tu Abg Apip yg bawak. Driver dia tak reti bwk pun, adessss. Apapun tahniah kpd Abg Apip, tp kelakar gak dgr cite bdk2 yg naik Abg Apipnya 4WD. Lajuuuu mcm rooler coaster. Siap ada yg berdoa hahahhaha. Abg Apip nak kejar trip rupanya, takpelah, tapi kalau betul la ingat Abg Apip boleh cari Hilux sebiji, takde OGKL terpaksa cari 4WD mcm mlm tadi hehehehehe. Kami tiba di Kuala Lumpur jam 3 pagi. Kepulangan kami disambut oleh ahli2 OGKL yg dtg menjemput Deeno, Kak Leha, Kak Fazid dan Azmin. Aku tumpang kereta Kak Leha utk pulang ke Shah Alam, nasib2 kalau tak mau melayang 10-20 hinggit. Utk tidak menyusahkan Kak Leha aku minta Jijan menghantar aku kerumah. Aku selamat tiba dirumah jam 5 pagi. Isteri aku yg menunggu kepulanganku pun boleh la bersahur sekali sempena puasa 1 rejab. Aku lak tidurr, tgk baby aku dan 3 ari tinggal rindu woooo. Apapun thanks OGKL utk trip kali ini. Diharap boleh folo trip lain pula, dgn perancangan yg lebih elok InsyaAllah.