logo

Logo OGKL

Friday 12 July 2013

L07: Ekspedisi Bah Gading versi Cuna

Report XPDC Bah Gading versi Cuna. Jalan cerita yang menarik dan penuh dengan unsur-unsur suspen. Walaubagaimanapun, tahniah kepada Cuna kerana berjaya sampai ke puncak Gunung gred C, trek balaknya pula gred A, dan pulang dengan selamat.

13th July 2007 [Jumaat]
Petang Jumaat tu, semakin rancak plak jantung aku ni berdegup, iyelah malam ni nak bertolak ke Bidor dah dan seterusnya ke Gunung Bah Gading. 1st time ni nak pegi aktiviti Gred A anjuran OGKL. Perasaan masa tu antara seronok + seriau… huhuhu.

Lepas kerje, tepat pukul 4.30pm aku kuar opis dan balik ke rumah dulu (tapi aku bukan keje gomen ye). Lepas maghrib, aku drive ke bangunan MAA, nak mintak tumpang parking kete kat situ. Dah buat appointment ngan Muzammil. Lepas tu, member MAA kitaorg yg lain tolong hantar aku & Muzammil ke Restoren Teratai. On the way, DeenDang tepon Muzammil, tanya kat mana dah. Takder org kat sini katanya, masa tu kalau tak silap baru pukul 8.30pm lebih. Kami ahli2 yg baru join ni takut nak datang lambat, nanti apakata OGKL plak... hehehe. Aku & Muzammil mungkin org yg ke-3 & ke-4 yg sampai. Masa tu DeenDang dah borak2 ngan Amir.

Deeno (Presiden OGKL) bagi taklimat tapi dia tak pegi. Rupanya kali ni kitaorg ikut ketua rombongan Che Din… erk bukan rombongan Cik Kiah ye. Malam tu bas kami bertolak lebih kurang pukul 11.00pm. Singgah di Rawang R&R (kalau tak salah ler) utk minum2 dan buat apa2 yg patut dulu. Sebelum turun bas, Abg Fahmi berpesan, “kat campsite nanti saya nak nengok 39 botol air 1.5 liter ok”. Laku sungguh kedai yg jual air mineral 1.5 liter malam tu.

14th July 2007 [Sabtu]
Sampai di Bidor dalam pukul 1.00am. Lebih kurang dalam 15minit sebijik 4WD datang. Group pertama berlepas dulu, tak tau pukul berapa dah masa tu. Aku naik 4WD trip yg kedua. Masa tunggu ketibaan 4WD tu, mak oiii… lama sungguh rasanya. Dalam hati aku, mesti jauh giler ni. Rerupanya dorang sesat, pasal tu lama ke main… Hehehe. Kitaorg yg menunggu di anjung Masjid sampai terlena2 dibuatnya. Tiba2, (saspen ni), dengar bunyi sesuatu menghampiri kami di Masjid, ingatkan 4WD tu dah sampai, rupanya penduduk tempatan situ (gaya macam ala-ala org Masjid) dgn menaiki motor datang ke arah kami dan bertanya itu-ini. Nina ler yg menjawapnya.

Akhirnya, dalam kul 4.00am lebih baru 4WD utk trip yg ke-2 sampai. Mak oii… ni kul berapa baru nak abis angkut semua org ni. Tapi yg peliknya kitaorg sampai ader ler dalam ½ jam jer ke tempat dorang (the 1st group) berkumpul. Patutler cepat, tempat tu bukannya Pos Gedong rupanya. Sarapan pagi tu disediakan oleh Kakak Kantin OGKL iaitu Nina, sedap masakannya.

Selepas berkemas, berexercise (diketuai oleh Pakli) dan bacaan doa, kami pun memulakan perjalanan kami ke Pos Gedong. Aku jalan ngan Ida. Dia ni 1st time join trip ngan OGKL. Seperti biasa, lepas sorang2 potong aku dan Ida. Kitaorg jln mcm kat tepi pantai jer… Kekeke. Akhirnya, tinggal aku & Ida… kat belakang sket bebudak UTK & AJK Sweeper.

Dipendekkan cite, masa kat trek balak tu, kitaorg jumpa sorang penduduk situ & bertanya pasal Pos Gedong tu. Dia cakap tak jauh dah, sini ada jln shortcut, dia pun tunjukkan. Rupanya itu jalan pintas ikut laluan semak. Erk… semak ke hutan yek. Kami berdua jer plak tu, Ida dah panic dah… dia cakap takmohlah. Aku pun sama jugak sebenarnya. Kang tak pasal2 sesat, sure kena marah nanti. Tup-tup kat belakang lalu ler si Pisang & Emma. Aku citer lah kat dorang ader shortcut, tapi suh dorang lead the way pasal dorang lebih experience. Mamat tu kata dekat jer, kitorg suh dia tunggu belah sana. Dalam hutan tu… kitaorg trekking, dengar dia jerit dari sebelah sana. “Ok ker?” Pisang jawap, “haaa… Ok Ok”. Mamat tu “Saya pegi dulu ye…” Kami balas… “Ok, Ok.. jumpa di Pos Gedong” (Memang jumpa pun… hehehe). Mcm thrill jer jln shortcut tu kan kekeke. Kuar jer dari situ, trekking kat laluan balak balik, pastu kat depan dah jumpa Pondok Durian tu. Baby ader ler kat situ, terus jadi kitaorg punya guide plak. Sebab kitaorg jalan berdua jer, lagipun depan tuh dah nak sampai dah. Aku nampak ramai yg dah lepak2 bawah pokok durian tu. Sebelum meneruskan perjalanan kami makan dulu bihun goreng yg telah ditapau sambil bergurau senda dan berkenalan sesama kami.

Lepas rehat, sambung trekking… nak kuar dari Pos Gedong kena lalu celah2 kebun durian. 1st time aku trekking kepala dongak ke atas… hehehe. Aku trekking ngan Ida lagi… adalah sekali-sekala terserempak ngan yg lelain. Untuk ke campsite, kami melalui laluan sungai. Keluar masuk sungai, menyebabkan kaki aku mula terasa sakit… kasut abis basah kuyup. Tak terkira berapa banyak sungai dah aku randuk. Ada diantara kami yg amik peluang berendam. Tapi aku tak mandi atau berendam dlm sungai tu… dalam kepala cuma pikir, bilalah nak sampai ke campsite ni. Laluan sungai yg terakhir, kitaorg berdua jalan dulu… sebab bebudak UTK dan AJK Sweeper nak berpiknik dulu. Takpelah, aku cakap jumpa lagi nanti sebab kitaorg jln slow2 aje.

Keluar dari trek sungai, sampai kat trek balak balik, kitaorg dah tak tau jln mana satu. Ada anak panah tunjuk ke arah kiri tapi yg ke arah kanan tu mcm menaik… takkan campsite arah menurun plak. Takleh nak buat decision, aku dan Ida pakat lepak tepi jalan balak tu tunggu bebudak UTK & AJK Sweeper. Lebih kurang 45minit kitaorg tunggu… jam nak dekat pukul 5.00pm waktu tu, dorang tak muncul2 gak. At last, yg muncul Jus & Che Din. Aku dah mula sebak dah… Je je jeng… hehehe. Mana taknya, dah ler kitaorg tunggu lama… rerupanya dorang buat makan2 tepi sungai tu… dan tak ajak kami pun… hehehe.

Jus & Che Din jadik kitaorg punya sweeper plak… Trekking punya trekking… Che Din hilang. Jus cakap dia tunggu yg lain2 kat belakang. Trekking lagi kami bertiga, jumpa anak sungai… Jus turun kat sungai tu (amik air kot)… sebab tak sure yg tu last water checkpoint ker. Aku dah amik air siap2 dah kat sungai yg last tu. Kitaorg pun jln dulu, sebab aku ada penyakit takleh berenti lama2 nanti berenti terus… hehehe. Kat depan, iaitu kat yg betul punya last water check point, bertembung plak ngan Abg Fahmi, Syuk & Wafi (kawan NieFeng). Syuk & Wafi tido2 ayam masa tu, Abg Fahmi amik air pastu siap masak2 air kat situ. Wah… dalam hati aku, ooo ni nak dekat dah ni. Aku pun tanya Abg Fahmi, berapa jauh lagi. Dengan selambanya… sambil mengangkat air sungai… 2 jam je lagi… jawap Abg Fahmi. Masa tu aku rasa “dunia bukan ana yg punya”… biar benar abg Fahmi ni. Aku bagitau Ida, ala dia saja jer cakap 2 jam sebab nak suh kita cepat. Siap tanya Ida, nanti dah sampai campsite nak turun balik ker kat sini nak mandi2… sebab ingat dekat dah dan kitaorg dah berjalan 1jam dah masa tu… (Fairos bagitau jalan balak tu sejam jer sampai campsite….. tapi dia tak bagitau, itu sejam kalau kita berlari ler… isk haru betul ler).

Abg Fahmi suh kitaorg lepak dulu ngan dorang kat last water checkpoint tu, tapi aku & Ida nak terus jugak naik sebab takut kena OT… Waktu tu dah kul 6pm lebih dah… Kitaorg naik jer berdua… sampai ketika mental dah “0” (zero) dah. Dekat satu trek, mcm semak sket… jln trek dah tak nampak dah. Ida taknak naik… dia nak tunggu org belakang. Aku pun sama ler jugak hehehe. Tunggu punya tunggu (lama gak lah kitaorg tunggu), bebudak kat bawah tak naik2 lagi… aku nekad pegi riki dulu trek semak tu, nampak jalan tapi mcm genting jer jalan tu. Aku tak kira, nak gak lepas dari area tu. Kami pun lepas… (rupanya takder ler genting sangat, tapi sebab kitaorg punya mental dah zero, sumer benda jadi genting… hehehe). Hari dah gelap, jalan-jalan ke depan, tup-tup Wafi & Syuk dah ada kat belakang kami. Ida depan sket dari aku. Aku dah nak nangis dah… sebab hari dah gelap… kena OT. Headlamp plak tak se-terang lampu kat bilik umah aku tu… huhuhu. Wafi offer nak tolong bawak beg aku, aku cakap takper aku boleh bawak lagi. Cuma kalau 2 jam lagi nak sampai ke campsite takperlah, aku taknak pegi campsite. Syuk tegur, “eh.. macamanapun kita kena pegi campsite jugak” katanya. Aku jawap “erkk iye ke.. kena pegi gak ker? Tak pegi takleh ker?”… (Teringat kes kat Pine Tree Hill… hehehe) Pastu aku buat2 batuk sebab nak elak dorang tau aku nak nangis dah… kekeke. (Isk… tapi aku tak nangis ler). At last, Wafi bawak beg Ida, sebab Ida pun cam aku gak dah tak larat dah dan Ida tolong bawakkan beg air aku.

Kat belakang kami rupanya, Abg Fahmi & beberapa yg lain lagi dah sampai dah. Melihatkan keadaan Wafi yg agak payah juga nak bawak beg Ida… Abg Fahmi suggest, bahagi2 kan barang2 Ida kat beg2 lain. Pastu Ida bawak balik beg dia yg dah kurang sket muatannya tu. Beg air aku tu dipaskan kepada Wafi plak. Jalan depan lagi, kitaorg berjumpa ngan Ramli yg sibuk membuat unggun api… aku happy ler sebab ingat kita dah sampai… rupanya itu hanyalah campsite tiruan sahaja. Hampeh tul. Kami port kat situ, supaya dapat bersatu kembali dgn org2 yg dibelakang semua sekali sebab kat depan tu ada “longkang” besar nak kena lompat… Je je jeng… Masa lepak kat campsite tiruan tu, Ida duduk tekup muka….mesti dia nak rest. So, aku bukak beg, hantar beg ke seberang dulu… pastu lompat. Duk lepak kat sebelah sana dgn Baby, Zizan, Wafi… borak2 melepaskan lelah… sambil tunggu kengkawan dari campsite datang.

Tiba masanya kena bergerak ke campsite… kengkawan dari campsite dah datang. Masing2 mula melompat “longkang” tersebut. Masa time Ida nak lompat, aku dah seriau dah tapi dia berjaya melompat, cuma mungkin terasa sebak sket kot. Maka bermulalah adegan air mata. Isk… aku pun terkedu kat situ, tetiba rasa nak nangis sekali. Tapi kedengaran suara… “Cuna, pujuk dia… tengokkan dia tu”… Erk, aku ker yg kena pujuk… mana ler aku reti semua ni, tapi ngan selamba aku cuba mengcomfortkan dia, sesambil mengcomfortkan diri aku sendiri jugak. Ida bagitau aku, dia dah mula sebak masa kat trek semak tu, masa kitaorg nak lepaskan kat genting yg tak seberapa genting tu. Well, lepas tu kami ok jer… org pompuan memang camtu… hati lembut… especially org yg lahir bulan July… sentimental… hehehe (ayat cover line ni). Akhirnya sampai juga ke campsite hasil kerjasama semua pihak.

Malam tu sementara menunggu dinner, Ida bagitau dia taknak shoot ke puncak. Aku pun macam terkena tempias gak. Tapi aku ingat baik tanya AJK dulu, boleh ker? Belum abis tanya dah kena sergah… “Haa… tak naik puncak, satu tahun jadi bahan dalam milist nanti” “Sebut Bah Gading, tau dah sapa yg tak sampai puncak”. “Ni kategori Gred C jer ni”. Dalam hati aku sejak bila plak jadi gred C ni. Tapi pikir2 kan… betul gak, rugi jer, ala setakat 2-3 jam jer lagi nak sampai puncak. Alang2 menyeluk pekasam. Semangat beb, semangat….. ZZZzzzzz.

15th July 2007 [Ahad]
Bangun pagi, bersiap nak ke Puncak. Sarapan sekali lagi disajikan oleh Makcik Kantin Nina. Kami pun memulakan perjalanan ke puncak.. Pada awalnya, Ida stay kat dalam khemah tapi akhirnya berjaya dipujuk oleh AJK Sweeper (Fairos). Wah, seronoknya… kesemuanya sampai ke puncak walaupun ujan lebat, badan sejuk, trek licin dan lain-lain. Tapi arrivals time kat puncak tu lain2 ler. Seperti biasa aku punya flight delay, so sampai pun dah nak akhir2 dah. Ahh tak kira, janji aku sampai puncak… hehehe. Kul berapa pun dah tak ingat dah waktu tu… penampilan diri pun dah herot-bengot dah. Kenangan dipuncak diabadikan bersama2 yg lain yg menunggu dgn minum air kemenangan. Gambar diabadikan dgn mcm2 gaya. Tetiba plak ader kontraktor pegang plan kat puncak tu… hehehe (lawaklah Zizan). TAHNIAH buat OGKL dan peserta diatas kejayaan. Kini tiba masanya, utk kami meneruskan perjalanan kami untuk pulang ke rumah. Masa tu aku target rumah terus, bukan Pos Gedong dah… hehehe. Perjalanan menuruni gunung (tapi adakala kena gak mendaki) berjalan ngan lancar… Ida, hmm lajulah plak dia kali ni… Aku seperti biasa jalan2 dgn gaya sentimental aku… Waktu take 5, aku tak take 5 tapi bukan nak tunjuk terer… kang stop, terus stop nanti… lagi haru. Lagipun aku tahu dorang tentu dapat potong aku balik, sebab tu… kalau dorang take5, nampak jer aku datang… maka kedengaran suara Abg Fahmi melaung… “Jom kita jalan, Cuna dah sampai dah… dia takleh berhenti”… Sabar aje laaa… Hehehe. Tapi ada ketikanya, aku berenti gak… wuishh… giler apa jln tak renti2.

Akhirnya, kami sampai di Pos Gedung lebih kurang kul 9.00pm. Tapi ada perkhabaran yg kurang menarik, 4WD tu dah taknak amik kitaorg. Last departure was 8.30pm malam tu. Alamak… pasal aku lambat ker jadik camni. Gabra dan takut org marah2 aku plak. Tapi AJK OGKL memang “CLASS”, walaubagaimanapun mereka berusaha jugak bagi mendapatkan transport utk menge’pos’ kami keluar dari Pos Gedong tu. Kalau nak suh aku trekking keluar… takperla… aku memang dah tak larat dah… bermalam ajerlah di pondok durian tu. Tapi dgn syarat, OGKL bagi pinjam lampu bulat besar tu dulu… kasi terang mcm dalam bilik kat umah aku… Heheheh… ZZZZzzzzzz

16th July 2007 [Monday]
Tepat kul 0000 hours, aku dikejutkan sebab transport kitaorg dah sampai. 2 transport katanya sebab bas nak tunggu sampai kul 1.00am jer. Aku naik transport yg pertama, lebih kurang dalam 45-50minit kut kitaorg dah sampai kat Masjid yg mula2 tu. Tak sampai 15minit “Pick-up” satu lagi dah sampai dah. Dasat betul ni sebab seingat aku ler, kitaorg yg gerak dulu. Masa tu aku tak tau lagi sapa yg bawak pick-up yg dasat lagi terer tu… hehehe.

Dalam bas, aku mengambil peluang membuta… Maklum ler esok nak kerje weh…. Terasa sekejap dah sampai KL atau adakah aku tak cukup tido… Sampai di stesen bas di Dayabumi… Masing2 menunggu pick-up masing2… Aku tunggu van MAA ler, nak amik kete di MAA… disebabkan Ramli duk Puchong, aku hantor ler dia ke rumah. Tapi dia bagi aku duit teksi plak… apalah Ramli ni, org dah kata tak payah bayor. Sampai umah kul 4.30am… masuk opis kul 11.30pagi… hehehe. Sekian.

Nota: Terima kasih diucapkan buat OGKL serta peserta2 kerana pengalaman serta pengajaran yg diberikan. Maaf dipinta sekiranya ada menyinggung sesiapa. Kalau ada fakta2 yg tidak betul didalam cerita diatas, harap dapat diperbetulkan.