logo

L06: Ekspedisi G. Benom

Ekspedisi G. Benom

Jumaat, 22 Dis 06
Kami bertolak dr KL jam 10++mlm .Terima kasih pada yang mengantar & melambai... biasa la bila cuti 3 hari pasti jalan nak keluar dari KL punyalah sesak. Apapun kami selamat sampai ke Kg. Sg. Klau, Raub jam 1++pagi. ...dari sini terus naik 5 biji 4WD hardcore ke Lata Berembun. Perjalanan selama sejam yang menyiksakan. Kami umpama kena ayak kaw2 atas 4WD. Nasib baik 4WD kami naiki lepas juga melalui trek yang licin & lunyai tu. Terus kami bermalam d Lata Berembun.

Sabtu, 23 Dis 06
Bangun sarapan, stretching sikit, kendian pukul 9++ terus mula trekking. Kebetulan masa ni ada lagi satu geng dari KL pun masuk dlm 20 org. Campur2 dr GO. Diketuai Budin & Reen. Mereka terpaksa menapak dari jambatan bawah sebab Hilux mereka tersangkut dekat tempat yang licin tu. Kesian woo, nasib baik semuanya bersemangat waja..terus jugak menapak ke Lata Berembun...

Masa mula-mula trekking dah pacak tak hingat. Dalam linkungan 1 jam berjalan kami sudah lost trek.  Tuju punya tuju terus sampai air terjun. Terpaksa backtrack semula. Masa nak patah balik ada yang jatuh terhantuk batu, tangan terhentak batu lah, pipi tergesel batu pun ada ...almaklumlah jalan merentasi sg berbatu.. :)

Sampai di sungai terakhir dalam pukul 1++tgh. Masa ni geng lagi satu tu dah di depan dah coz sebab mereka memang rancang naik ikut trek baru. Ogkl rancang nak naik trek lama. Sepatutnya trek tu berpecah di sini tapi mungkin dah jarang org pakai, guide kitaorg tak jumpa trek tu. Bila jadi macam tu saya putuskan untuk ikut trek baru. Bukan apa, bila pikir2 balik tak perlu pikirkan sangat pasal trek yang mana, yang penting sampai puncak...secara tak langsung saya pulak yg jd guide secara tak rasmi..hahaha..

Buat pengetahuan, ini kali ke-3 saya naik dari trek Kem Bulat(2001 & 2002) cuma bila tahu ada kumpulan lain(Reen) naik juga tarikh yang sama kami cuba ubah ikut trek lama sebab campsite kat atas tu sempit - Kem Bulat (sempena nama Bulat masa recce thn 2001 dulu..) masa ni kelajuan xkresma junior - briee, pejai, amad, najib memang tak dapat dibendung lg...:) (takpe ada 2hari lg.mcm2 bole jd..hangpa tunggu!!hehehe) sampai di last water point(LWP) pukul 7++mlm. Sebelum LWP ni kami ada jumpa 2 orang dari group Reen dah tersadai tepi trek..husband&wife (Abg Safwan & Kak Ima)..kami kata "pelan2 kayuh bang..layannnn"..hahaha

Di LWP budak-budak yang sampai awal sudah terus shoot ke Kem Bulat. Dalam 4 org termasuk xkresma junior...hampeh betoi..:).tak bertindak mengikut arahan langsung..hehehe apapun sejarah berlaku di LWP, bila kami masak centralized untuk 30 orang punya makan..menu: nasi+ayam goreng bawang+sayur lemak kobis+kopi O=energy!! lepas makan terus cergas trek ke Kem Bulat..lawan tetap lawan..mana boleh suka-suka hati nak tidur atas trek geng..rosak la reputasi macam ni..hahaha

Pukul 10malam kami naik sampai saja di permatang jumpa 2 abang guide yang dah tersadai buka fly tepi trek...jadi lagi sekali sejarah berlaku bila guide terpaksa ditinggalkan tidur tepi trek..hahaha...maaf abg guide.. kami tiada pilihan..:)..peserta 31 orang terus trekking & sampai Kem Bulat 2pagi..layannnn...tebas lebih kurang, terus port di situ..syukur muat juga untuk semua orang.. nasib baik team lagi satu sahabat2 juga..jadi, kongsilha apa yg patut..:))

Ahad, 24 Dis 06
Kami terjaga pukul 7++pagi...almaklumlah malam dah OT baik punya...pagi susah nak bagun..:). Lepas sarapan, jam 10pagi kami mula trekking freehand ke puncak. ...trekking yang biasanya 2jam jadi 3.5jam paling cepat ..mungkin sebab tenaga banyk habis hari sebelumnya..:) sampai puncak pukul 1.30 tgh..syukur sampai ke puncak benum..

Kami tunggulah disana sampai semua geng lain sampai...layan view yang cun dari helipad tepi puncak tu..lepas layan bergambar dan sebagainya..masa ni ada lagi satu group Cina dari KL naik dari trek lama yg telah dibarukan..masuk dari simpang sebelum Lata Berembun. Dalam 27 org..semuanya peramah laa..best layann..sekitar jam 4ptg kami mula turun semula ke Kem Bulat..

Saya & Hafiz baby paling last smpai kul 8mlm..dia kejar saya lari,dia kejar saya lari..tau2 dah smpai campsite..kan baby kan...hehehe menu mlm tu: nasi grg kg+daging masak kicap+papedom+teh O= kenyang&mengantuk...zzzzzz...mimpi balik Shah Alam..hehehe

Isnin, 25 Dis 06
lps sarapan,dlm kul 8++ turun kem LWP..air dah habis laa...yg mana jln dulu semua shoot tak hingat..kalo naik 6-7jam, turun dlm 2++jam jer...bukan smpai ke LWP jer, tp terus ke sg last tu...fuh power giler..hehehe..nmpaknya xkresma junior mmg tak mkn saman..sbg denda yg mana laju2 tu telah berjaya diperlahankn secara paksa...caranya: kena sweep peserta paling slow sekali...tak boleh tidak..hahaha..apapun tq coz semuanya patuh dgn arahan..lps lunch mihun sup terus turun ke Lata Berembun..dlm kul 5pm semua smpai termasuk mmber2 dr team lagi satu...lps terjun tiruk puas2, settle packing semua, buat suaikenal sikit then terus naik 4wd keluar ke sg Klau..smpai dlm kul 7.30pm bas blm smpai..kul 9.15pm bas smpai terus menuju ke pekan raub, mkn2 terus balik KL...12++am smpai KL & terus ke destinasi masing2...

trip yg memang happening, penuh adventure, penuh kasih sayang, penuh semangat juang, penuh pengertian...tahniah buat semua!!!!

p/s
1. kengkawan warga GO lead by reen & budin, gua caya sama lu org semua...mcm ni punya trip kalo bertembung pun mmg syok..mcm satu family..tahniah kerana semua peserta yg kita bwk menjunjung penuh etika rekreasi & pergunungan...kwn2 takmau lawan...InsyaAllah ada peluang kita jumpa di lain trip k...:)
2. semua peserta Benum jgn lupa, kita semua jumpa hari Jumaat minggu pertama tahun depan di rest.YZ dpn CM...teh tarik utk perjumpaan pertama ni kelab akan sponsor..AZAMMM!!! :)

salam calar balar,
deeno

ni antara rekod yg sempat catatkan...

1. peserta teramai utk trip benum..ikut kata uncle 4wd tu ler...:)
2. masak mkn mlm mcm kenduri utk 30++org atas trek jer..
3. tinggalkan guide tido kat trek..sblm ni mana penah woi!! :)
4. kem bulat sebenarnya bole di huni lebih dr 50org..hahaha
5. peserta smpai puncak tp guide tak sampai..:)
6. ogkl membawa 18org 'bukan ahli' ke trip ni - lebih dr separuh peserta ahli
7. gng benum merupakan gng pertama bagi 4-5 org peserta xpdc
8. bilangan Ajk ogkl tersikit yg mengikuti xpdc - hanya tiga org ajk utk peserta seramai 28org...; deeno, yassir,arey