logo

Wednesday 6 February 2013

L02: Gunung Batu Putih

Ekspedisi Gunung Batu Putih

Tempat : Gunung Batu Putih, Kuala Woh, Tapah, Perak.
Guide : Encik Zainudin Lot
Ajk-ajk : 6 Orang
Peserta : 13 Orang

Ketua Ekpedisi :
1. Terence Yap Wei Luen (Sweeper)

Nama Ajk-ajk :
2. Mohd. Azhari B. Ahmad (Lead)
3. Noor Azila Jaffar (Lead)
4. Abd. Rashid B. Abd Rahman (Marshall)
5. Aishah Bt. Kalil (Marshall)
6. Fakhrul Anuar B. Ahmad Zabidi (Sweeper)

Nama Peserta :
1. Ab. Faizal Ali B. Ab. Bari (Abboy)
2. Ahmad Zamri (Rambo)
3. Alan Tan Choi Cheng ( Si Kentang)
4. Ezani (Muar)
5. Huslan B.Husain (TH)
6. Johari B. Abdul Razak (Jo Hunter)
7. Mat Akhir Mat Saad (Roland)
8. Mohd. Rohaizal (Kecik)
9. Norwidawati Bt. Basiri (Kluang)
10. Shamsul (P.Banker)
11. Sulaiman B. Hj. Shamsuddin (B.H.D)
12. Tan Boon Lee (Hatch)
13. Teng Choon Han (Montrail Big Foot)

Peserta tarik diri :
1. Adlan Haris Fazillah
2. Michelle Gan Eng Lian
3. Mohd. Zaini B. Kadir

23 August 2002 (Jumaat)

9.00 pm – 9.30pm

Briefing di Restoran Teratai, 9.00pm. Oleh kerana malam itu hujan, hanya beberapa orang peserta sahaja yang dapat hadir iaitu Shamsul, Huslan, Kecik dan Choo Han . Saya memberi sikit taklimat yang ringkas dan kemudian Abg. Rashid mengingatkan peserta mengenai tempat berkumpul, masa, tarikh dll . Kak Aishah dan Dom turut hadir pada malam itu.

26 August 2002 (Selasa)

6.15 pm - 9.00pm

Selepas balik dari kerja, Abg.Rashid, Kak.Aishah, Bullet, Fahkrul dan Ila pergi ke Giant Supermarket, Taman Dagang untuk membeli ration . Saya, Dom dan Fazid menyusul kemudian ke Taman Saga , Ampang untuk menolong mereka packing ration-taion tersebut.

29 August 2002 (Khamis)

8.30 pm

Masa berkumpul di Restoran Teratai ialah 9.00pm tetapi saya kena pergi awal untuk mengutip baki yuran dan menjual t-shirt ekspedisi .

Tidak lama kemudian, peserta-peserta pun sampai seorang demi seorang . Fazid dan Fahmi juga datang untuk menolong saya.

9.40 pm

Bus tiba di depan Wisma Persekutuan kerana Abg.Rashid, Kak.Aishah, Fakhrul dan Bullet sudah turun ke Teratai untuk menyambut kami ke bus. Sekali lagi sessi taklimat , memperkenalkan urusetia kelab dan pemandu arah ( guide) diperkenalkan.

Tinggal seorang lagi urusetia dan sesorang peserta belum sampai-sampai lagi. Kami menunggu mereka sehingga jam 10.20 pm baru kami dapat berlepas ke Kuala Woh, Tapah, Perak.

11.00 am

Kami sampai R&R Rawang, berhenti 20 minit untuk rehat. Jam 11.20 pm kami teruskan perjalanan. Jam 12.30 kami sampai di Hutan Lipur Kuala Woh. Perjalanan dari luar masuk ke Kuala Woh berlenggang-lengkok. Alamak! hujan gerimis pulak turun . Selepas memesan kepada pemandu bus untuk mengambil kami pada masa dan tarikh yang dijanjikan kami pun pergi ke tempat Kem site . Fakhrul mengagihkan bekalan ration, tent kepada semua peserta. Kemudian, kami pun bergerak ke shuttle air panas dan bermalam di situ. Masa: 1.15am.

30 August 2002 (Jumaat)

6.30 am

Orang–orang yang bertanggungjawab kena bangun awal iaitu semua ajk-ajk sedang sibuk masak nasi , masak air & packing untuk makan lunch. Peserta-peserta pula , tidur-lah dulu ! buat apa bangun awal-awal

8.00 am

Kami bersarapan pagi tu iaitu nasi lemak yang sedap. Kali ini sambal lain-oh, Ila…..…punya adik yang masak, masih boleh tahan-lah. Selepas semua sudah bersedia , senaman streching dijalankan . Alan Tan menjadi instructor pagi tu , biasa-lah. Deeno bagi taklimat perjalanan , katanya lebihkurang 7km dari sini ke dalam dam. Semua kena jalan kaki, “Jika boleh, tahan tumpang kereta, jangan malu-malu !!’’ nasihat daripada Deeno. Masa: 9.00 gerak.

11.00 am

“ Ja…..uh……..”seperti Yong Yap Guide orang asli punya motto. Kami masih belum sampai destinasi lagi. Take 5 makan buah asam yang apa namanya – Buah Tampoi? Semua nampak bosan, perjalanan memang jauh, UP & DOWN, cuaca panas….habislah!. Geraklah, tunggu apa lagi!. 11.30 pm sudah sampai dekat dam. 12.00 tengah hari kami mula trekking………….yahoo.

12.00 noon

Pada mulanya, semua trek di sebelah kiri sungai. Sepanjang trek, kami dapat view yang memang cantik terutamanya small waterfall yang berada di sebelah kanan. Shamsul asyik tangkap gambar sahaja, macam pro pula tapi……... Saya dengan Fakhrul ikut peserta belakang. Semua peserta pun nampak trekking laju kerana sweeper tidak dapat sweeeeeeep-lah.

1.30pm

Sampai 1st sungai besar, semuanya nampak diam sahaja, ada yang sedang relax, ada yang sedang makan, ada yang cuci kasut, ada yang sedang lelap ………..Cuaca memang panas.

2.30 pm

Semua berada di tepi anak sungai (Last water checkpoint) sedang menikmati lunch roti capati makan dengan sambal sardin sambil berborak-borak dan ada yang mandi pulak! . Selepas ini, trek yang kaw-kaw punya !! sedang menunggu kami semua, anak biri-biri makan pengat , sendiri mau ingat-lah.

3.45pm

Tiba-tiba angin kuat bertiup , langit sudah gelap. Inilah mungkin petanda hujan akan turun . Pada masa ini saya, Abg.Rashid, Kak Aishah, Fakhrul & Ms Tan trekking bersama-sama. Tidak lama kemudian, hujan pun turun. Sekejap sahaja, kami pun jumpa semua peserta di satu kawasan . Hujan masih turun dengan lebatnya, sekurang-kurangnya 20 minit kami berhenti di situ.

4.05pm

Hujan sudah renyai-renyai, kami pun cepat-cepat nak gerak sebab tak tahan sejuk dan kaki boleh senang dapat cramp. Tidak sampai setengah jam, kaki Kak Aishah sudah start nak cramp teruk. Saya ingat nak terus trek ke Bt.Kak dulu minta pertolongan tetapi saya pun slow juga. Tapi akhirnya jumpa Fakhrul,Abg.Rashid dan Kak.Aishah pula. THANKS GOD, Kak Aishah pun sudah power. Hujan pun sudah berhenti.

7.00pm

Baru sampai Gua, Deeno sedang tunggu kami berempat. Kami berempat turun ke Gua ambil air, kami jumpa gang lain - 4 orang sahaja yang bermalam di bawah Batu Besar, tempat inilah dikenalkan Gua. Turun lagi, ada satu Batu Besar, kami angkat air dekat bawah batu besar. Keadaan di situ memang gelap kerana dilindungi oleh batu besar, tengok jam sudah hampir 7.00pm.

7.40pm

Mula trekking ke Batu Kak. NIGHT TREKKING memang tidak boleh laju, sebelum pijak kena suluh dulu . Trek sini memang teruk, darjah 70-80 ,masak-lah. Semasa kami sampai trek yang bahaya (sebelah adalah juram), semua orang trek perlahan-lahan dan berhati-hati. Hanya beberapa batang kayu sahaja yang berikat letak di atas tanah. Selepas itu, kena panjat-panjat, merangkak kerana dapat banyak akar-akar pokok yang besar . Trek agak licin dan berlumpur selepas hujan.

8.45pm

Apabila sampai ke cabang, kiri ke Batu Kak campsite, kanan ke Gunung Batu Kak. Kami belok ke kiri, Batu Kak campsite untuk bermalam. Group didepan yang sudah lama sampai dulu sudahpun memasang khemah dan fly –sheet , kebanyakan peserta sedang berehat dan ada yang terlelap. Hanya ajk-ajk sedang sibuk memasak dan dibantu oleh beberapa peserta. Rehat sebentar, kami pun tukar baju dan berada di bawah fly relax - TUNGGU MAKAN. Kak Aishah nampak lega sikit malam itu kerana Ila dan Bullet yang jadi CHEF memasak. Mereka sampai awal, 7.00pm. Selepas siap masak, semua makan bersama-sama. Sessi sesuai-kenal ditangguhkan ke esok. Deeno bagi sikit taklimat untuk perjalanan esok , kami tidur awal kerana semua pun dah kepenatan dan kena bangun awal esok.

31 August 2002 (Sabtu)

8.15am

Saya dan Ila pack lunch, butter dengan 4 biji bun-my favourite. Pagi tu Buleat, Abg Rashid dan Kak Aishah pula yang masak, Sulaiman rajin pulak kali ini masak air, buat teh.

9.00 am

Bersarapan pagi, packing dan bersiap-siap, turunkan fly, khemah-khemah dan lain-lain.

10.30am

Mula trek ke peak, short day. Sebelum itu, kami buat strectching lagi-Alan Kentang jadi instructor, sungguh fun . Hari ini punya trek senang dan pendek berbanding semalam.

12.00pm

Sampai ke last water checkpoint, semua turun angkat air, mandi, rendam & makan lunch. Waterfall yang dekat bawah itu cantik dan unik. Ia tidak seperti waterfall yang biasa, airnya mengalir dari atas batu besar, permukaan atas batu besar itu rata menyebabkan air mengalir ke bawah, ketinggiannya ada 1 tingkat. Airnya sejuk dan jernih.

2.45pm

Sudah sampai puncak, cuaca jun tetapi panas. Khemah-khemah, fly, ground sudah siap dipasang oleh group yang didepan , mereka tiba jam 2.petang . Masa untuk bersantai !. Ada yang lelap, borak-borak, tengok sekeliling punya view dll. Puncak Gunung Batu Putih memang besar tetapi melintang. Itulah sebab orang asli panggil puncak ini gunung lintang manakala kami panggil puncak gunung Batu Putih. Selepas beborak-borak dengan Ms Tan, saya masuk ke bawah fly relax. Sulaiman masak satu periuk besar kopi untuk semua orang, habislah air yang dipikul oleh Abg. Rashid dengan bersusah –payah.

5.30pm

Start masak, semua ajk bekerjasama. Kak Aishah dengan Abg. Rashid & Bullet masak Nasi Tomato, Ila potong sayur, Fakhrul potong nenas, saya masak keropok, Sulaiman masak air juga. Kemudian semua pergi ke bearout Apa lagi ! kilat-kilat-lah (Ambil gambar).

7.00pm

Dinner time. Seperti biasa, semua makan bersama-sama di bawah fly. Selepas itu, saya mulakan sessi sesuai-kenal dulu, 1 by 1 sehingga semua peserta dan ajk habis memperkenalkan diri sendiri. Malam itu, semua nampak ceria kerana sudah conquered Gunung Batu Putih..

11.00pm

HAR INI MERDEKA-oh……… HAPPY BIRTHDAY MALAYSIA ……..

Tidur…….z z zz zzz zzzz z z z

01 Sept 2002 (Ahad)

8.30am

Masak time. Seperti biasa semua ajk tolong,-menolong, berkerjasama masak.

9.00am

Bersarapan pagi. Siap packing dan turunkan semua khemah & fly.

10.00am

Strat trekking to Camp site –Batu Kak. Selalunya trek turun memang laju berbanding naik.

12.00 noon

Sudah sampai Batu Kak. Kami turun sikit lagi nak mendaki ke Gunung Kak. Pemandangan di atas Gunung Kak cantik juga tetapi trek sangat bahaya. Mula-mulanya kena panjat tangga yang hanya diperbuat daripada beberapa batang dahan sahaja, kemudian dekat Gunung Kak it perlu mendaki ke atas batu besar Itulah puncak Gunung Batu Kak.

12.15 noon

Teruskan perjalanan turun ke luar, treknya agak bosan kerana masa mendaki naik, naik sahaja tetapi sekarang asyik turun sahaja. Trek yang dekat buluh dan pokok bertam memang bahaya, daun buluh yang licin, batang pokok bertam yang berduri. Kami kena berhati-hati di jalan raya.

2.30pm

Sekarang baru lunch hour kerana target kami nak sampai last 2nd water checkpoint baru makan. Semua makan Tom Yam Mihun Sup sekali. Relax sekejap, 3.15pm kena gerak , kalau tak nak sampai keluar lewat malam.

6.45pm

Akhirnya, kami last group pun sampai ke dam, Kampung Orang Asli. Ada yang sudah terus trek ke luar, ada yang duduk tunggu last group sampai baru bergerak. Aduhai……kena trek keluar pulak !. Kaki Abboy dah melecet, dia berjalan dengan Sham belakang sekali. Nasib baik bantuan orang asli dan peserta kami, bus terus masuk ke dalam kampung ini menyenangkan hati kami. Selepas itu, semua yang muka kepenatan naik ke atas bus dan menuju ke Hutan Lipur Kuala Woh untuk mandi .

7.15pm

Semua pergi hot spring sana mandi kerbau. Bau busuk-lah,bau ketiak-lah semua hilang.

8.00pm

Naik bus bertolak ke R&R Tapah untuk dinner. Lelap time………

9.30pm

Sampai destinasi. Semua turun dan makan di R&R ikut nafsu sendiri.

10.15pm

Balik ke Kuala Lumpur.

12.30pm

Sampai ke Kuala Lumpur.. Bersurai.