logo

7. Suraya Binti Wan Mohamed Yusof
8. Mohd Azhari Bin Ahmad
9. Azlen Binti Anuar
10.Syairah Diyana Binti Malek(tidak meneruskan perjalanan kerana masalah penerbangan)

Salam,

Gunung Talamau hanya lah tertinggi di Kabupaten Pasaman Barat, tidak nama besar seperti  gunung-gunung berstatus 7 submit tapi tentangan nya tetap ada.

Kami tiba awal seawal 11.10 pagi di Bandara Minangkabau. Sekitar 30 minit menunggu Yogi iaitu guide kami pun sampai lalu membawa kami keluar dari bandara. Ada 3 mobil  di mana 1 darinya hanya mengisi beg@tas. Sekitar 1.40 tengahari kami berhenti dan makan nasi padang di tepi laut melalui jalan pintas. Dalam masa yang sama mobil akan berhenti membeli barang keperluan dan singgah solat juga serta membeli pulsa. Selanjutnya mobil berhenti rehat lagi pada pukul 7.15 malam untuk makan malam nasi padang lagi tapi exclusif sedikit. Jam 10 malam baru kami sampai di basecamp Talamau, Desa Pinaga.

Kata Yogi kami perlu berjalan lagi 2 jam untuk ke starting point tapi sebenarnya biar esok sahaja kerana sudah penat mengharungi 8 jam dalam mobil. Kami kemudian masuk ke basecamp Talamau dan bertemu dengn ayah Andri yang merupakan orang perantara naik Gunung Talamau.

Hari ke 2 seawal 6 pagi kami sudah solat subuh dan bersiap untuk memulakan perjalanan. Agak menariknya di sini bilik air atau kamar kecil nya di bawah adalah kolam air tapi untuk membuang air besar harus turun ke longkang atau tempat terbuka jadi disarankan untuk membuat bagi yang tidak biasa adalah waktu malam takut kena intai.

Jam 8 pagi kami bersarapan lontong yang dibeil oleh Yogi da kru-krunya. Antara nama-nama kru Yogi adalah Rizki, Nget. Antri dan Rahmat@mamat. Mereka semua muda-muda dan kurus-kurus.

Jam 8.20 pagi kami bergerak naik lori kebun selama 3 kilometer di ketinggian bawah lagi iaitu 230 mdpl. Kami dapat melihat tanaman-tanaman seperti jagung di kiri serta pemandangan puncak Talamau di kiri.

Tiba di starting point pada pukul 8.45 pagi kami mula berjalan. Perjalanan tanah merah menyusuri sungai kecil dan trek memacak terus. Sebelum sampai ke Pos1 Harimau Campo, ada 2 laluan bertali harus naik. Jam 9.20 pagi kami sampai di Pos 1 Harimau Campo berketinggian 710 mdpl. Bulat dan Lin tidak dapat meneruskan perjalanan kerana masalah kesihatan lalu turun.

Perjalanan ke Pos 2 Rindu Alam atas kertas adalah 3 jam. Kami meneruskan perjalanan dan berhenti beberapa kali. Yogi awalnya ada bersama kami manakala krunya kadang-kadang ada. Hanya Antri yang meneman kami di depan. Ada satu ketika kami hamper sampai di Pos 2 Rindu Alam tanpa kru Yogi. Jadi kami yang awal menunggu pun terlena ke dunia lain. Rasa lama tertidur sehingga Antri sampai dan memberitahu kam tidur sebelah Pos2 Rindu Alam sambal menunjukkan signboard Rindu Alam dalam 40 meter sahaja.

Jadi pukul 2.15 petang kami sampai di  Pos 2 Rindu Alam bertinggian 1100 mdpl dan menunggu kru-kru Yogi sampai. Kata Ijam kami harus tidur di Pos 3 Bumi Sarasah supaya esok dapat sampai awal di puncak. Selepas menunggu tidak juga sampai kerana kami mahu makan tengahari takut lambat dan dengarnya mahu dimasak dahulu nasi dan lauknya. Hanya Antri yang turun dan naik mengambil tas-tas besar mereka al maklum kami sekarang pendaki pelancong.

Untuk ke Pos 3 Bumi Sarasah dengan beg besar kami perlu 3 jam lagi jadi dijangkakan akan gelap untuk sampai ke sana jadi bila kru-kru Yogi masih belum kelihatan maka kami buat keputusan untuk bermalam di Pos 2 Rindu lam sahaja. Sebelum gelap, kami sudah siap makan beberapa kali.

Untuk malam ni, kemah di bentang dan tak perlu buka pagi esok kerana kami ada satu malam lagi di sini. Jadi esok kami dijangka bekerja keras untuk sampai ke puncak dan tiba sebaik gelap.

Hari ke 3 ini ramai bangun pagi sebab sudah tidur awal. Yogi tidak naik dan hanya menyediakan makanan sahaja.

Seawal jam 7.08 pagi selepas sarapan sikit indomie goreng dan sup, kami bergerak daypack menuju ke puncak. Katanya 3 jam dari sini tapi kami sampai awal 9.40 pagi di Pos 3 Bumi Sarasah pada ketinggian 1800 mdpl.

Setelah rehat 20 minit dan bergambar, kami meneruskan perjalanan dan pada 1.20 tengahari kami sampai di Pos 4 Paninjauan pada ketinggian 2500 mdpl. Dalam perjalanan ke sini ada pokok-pokok besar sebagai tanda aras untuk sampai. Che Lan di belakang sudah nampak kepenatan tapi dapat sampai juga.

Setelah puas melayan batu-batu dan menaik memacak tinggi, baru lah kami tiba di padang Sirinjano pukul 3 petang. Di padang ini ada 13 telaga atau tasik iaitu telaga Putri Sangka Bulan, Telaga Tapian Sutan Bagindo, Telaga Putri Mambang Surau, Telaga Siuntuang Sudah, Telaga Puti Bungsu, Telaga Rajo Dewa, Telaga Satwa, Telaga Lumuik, Telaga Biru ,Telaga Mandeh Rubiah, Telaga Mambang Langik, Telaga Cindua Mato dan Telaga Bulan Perindu. Tapi dari bawah nampak 2 telaga dan dari atas ada 3. Tidak jauh dari padang ini di kiri nya dan dari jauh atas nya ada kubah dan itulah puncak Gunung Talamau.

Sebaik tiba di telaga pertama, kami bergambar dan berjalan sebelum rehat sebentar di pinggir Pos 5 Rajawali Putih di ketinggian 2750 mdpl. Selepas solat dan  makan sikit lagi indomie dan masak air kopi, kami bergerak ke atas pukul 5 petang melalui signboard Pos 5 Rajawali Putih

Pukul 5.30 petang baru lah kami sampai di puncak Trimartha(yang berketinggian 2982 mdpl. kelihatan  puncak Beirut kubah masjid tegak berdiri di puncak ini tanpa bendera Indonesia.

Setelah bergambar dan ucapan kami turun ke bawah semula selepas sejam. Kadang-kadang ada kabus menutup pemandangan telaga serta kelihatan Gunung Sago, Marapi, Singgalang serta Tandikat di disana. Kata Ijam Yogi akan tunggu kami di Pos 3 Bumi Sarasah dengan nasi dan lauk terhidang sama.

Semasa sampai di Pos 4 Paninjauan, kaim rehat semula. Apapun 8.34 malam kami  sampai di Pos 3 Bumi Sarasah tapi kelibat Yogi tidak kelihatan. Che Lan kelihatan mengantuk dan asyik bertanya kemah sebelum tiba di Pos 3 lagi. Apa pun kami perlu lagi 3 jam untuk tiba di Pos 2 Rindu Alam. Rakan-rakan di depan terpaksa berhenti dan menunggu sejam atau 2 jam untuk semua berkumpul.

Kami sampai di Pos 2 Rindu Alam pada pukul 1 pagi. Ada yang mengantuk lalu tidur tanpa menjamah makanan. Ada yang termenung kepenatan dan ada yang lapar terus makan nasi yang hanya berlaukkan sardin. Untuk esok kata Ijam kami boleh mula lewat dari biasa kerana ramai yang penat.

Hari ke  4, kami bangun lewat dari biasa. Sekitar 8 pagi kami bersarapan pecal@mee sanggul kuah kacang cair. Jam 10.40 pagi baru kami turun ke Pos 1 Harimau Campo. Apa pun perjalanan turun agak lantai dan 2.10 petang kami sudah sampai.Sambil menunggu Yogi sampai, kami meneruskan perjalanan turun. Hujan sudah turun lebat selepas kami menyusuri sungai. Sehingga jam 3.45 petang barulah kami sampai di tempat naik lori. Hanya setengah jam sampai di basecamp, kami bersiap dan solat. Kami dapat bergambar di pintu gerbang dan singgah makan Bakso Yanto 25 minit selepas basecamp.

Malam nya kami lalu di laluan kelok 44 dan tiba di Bukittinggi untuk bermalam dan bertemu Bulat dan Lin di sana. Oleh kerana da yang lapar kami keluar menuju ke jam gadang dan makan pagi di jambatan pah peh sebelum pulang ke Hotel Kartini iaitu hotel 3 bintang.

Hari ke 5, selepas sarapan lontong, kami  meronda pekan bukittinggi. Hari ini adalah hari cuti iaitu 1 mei jadi di Bukittinggi atau mungkinseluruh Indonesia meraikan hari buruh dnegan berjalan-jalan di luar. Kami menuju ke Jam Gadang untuk bergambar dan ke pasar untuk membeli cenderahati. Tidak lama kemudian semua pulang ke hotel untuk bersiap menuju ke padang. Tapi kami ada singgah di satu kawasan untuk membeli jajan. Pukul 2.20 petang mobil tiba di Bandara Minangkabau. Sekian sahaja trip OGKL ke Gunung Talamau. Jumpa lagi di trip lain.