logo
Gambar-gambar Trip 2018

Logo OGKL

Logo OGKL

Tuesday 10 September 2013

L09: Cerita Gunung Rajah


Cerita Ringkas 

Jumaat 19 Jun 09
- 11mlm :  Perjalanan ke Bentong bermula setelah pembahagian kereta di hadapan Restoren YZ, KL.

Sabtu 20 Jun 09
- 1pg : Rombongan tiba di perkarangan Air Terjun Chamang.

- 2pg : Kami memulakan perjalanan ke trek balak ( semua berjalan sambil menguap mungkin ada yg berjalan sambil tutup mata... ada sessi mengurangkan berat beg peserta kerana bekalan peribadi, susu kotaknya yang banyak...hehehhe siapa? cik Salasiah... dia yang pertama kali bertreking boleh dimaafkan... Langkah demi langkah seterusnya masing-masing menunjukkan tanda-tanda tak berdaya berjalan macam-macam kekesalan... heheheh tapi tetap tegar meneruskan perjalanan..)

- 6pg : Kesemua pendaki tiba di Lata Naning ( ada yang terus baring melelapkan mata dan ada yang terus menyiapkan sarapan pagi lantas menyiapkan sekali menu tengahari... 2 orang tukang masak yang tak tidur 24 jam dan hampir 24 jam... yang lain dapat lelapkan mata ada yang terdampar diatas batu dan ada yang lena di dalam hayunan hammock... setelah dikejutkan untuk bersarapan... masing-masing bersiap untuk teruskan perjalanan)

- 2ptg : Kami terus melangkah menghayun kaki ke Kem Hijau ( sedang melangkah terjumpa seorang jejaka dari kumpulan lain sedang berhenti untuk turun. Dia yang keseorangan... ditanya hendak kemana lalu jawabnya "nak amik first aid" maka di biarkan... hampir separuh perjalanan terjumpa pula 2 orang gadis yang sedang melepaskan lelah... ditanya kenapa lalu jawabnya "nak turun balik kaki sakit" masing-masing berkata sesama sendiri mengapa dibiarkan tanpa sweeper? lantas jejaka OGKL yang bujang mahupun sudah berkahwin mengajak mereka terus naik bersama...)

- 4ptg : Tiba di Kem Hijau ( setelah kata sepakat diambil maka kami bermalam di sini... macam-macam cadangan diberikan untuk keselesaan bersama... akhirnya 2 gadis yang ditinggal kan oleh kumpulannya datang bertandang bersama kami dan diterima sebagai ahli homestay... maka sume bermesra... jejaka yang sakit terus segar dan bersiap dengan penuh segak berbaju "tuck-in"...)

- 6ptg : Acara makan malam disediakan & sesi beramah-mesra ( sebelum makan dimulakan dengan aktiviti perkenalan oleh pengacara amy...masing-masing berwajah ceria dan gembira)

- 8mlm : Semua bersiap untuk tidur bagi mengembalikan tenaga.
- 3pg : peserta dikejutkan dengan bunyi mercun ( sarapan disiapkan dan masing-masing bersiap sedia untuk menawan puncak)

- 4am : Kami memulakan perjalanan dalam gelap lagi sejuk ( ada yang tersasar... perjalanan ke puncak mencabar mental di pagi hari...tapi semangat tegar meneruskan langkah)

- 7pg : tiba di puncak ( masing-masing selamat sampai termasuk peserta homestay... mereka sampai ke puncak tanpa berjumpa rakan sepasukan... mungkin seronok bersama kami)
- 8am : turun ke Kem Hijau untuk bersiap-siap ke Lata Naning.

- 12tgh : tiba di Lata Naning ( menyiapkan makan tengahari... lepas makan acara terjun tiruk beramai-ramai oleh peserta lelaki... macam-macam ragam)
- 3ptg : masing-masing bersiap untuk pulang ( kaki dihayun walaupun berat... melangkah dengan laju supaya dapat mengejar mereka didepan)

- 6ptg : Sampai di Air Terjun Chamang (sambil bergossip bersama Ayong, kami terus melangkah hingga sedikit tersasar ke laluan keluar sebenar... nasib masing-masing berasa mungkin terlepas dr laluan... berpatah balik sambil terdengar pekikkan guide dr jauh "patah balik...nak pergi bersiar-siar ker atau tak puas lagi nak bertreking"...difikirkan kami saja yang tersasar... rupa-rupanya kumpulan terawal juga terus tersasar sampai ke pintu pagar... masing-masing tergelak... jawapan pelbagai "makan angin, buka trek baru, saja nak bawa tunjuk jalan lama"...peserta terakhir Amy & Abg Jjusz masih tak sampai... sedangkan mereka tak jauh dr laluan keluar...amad segera mencari... rupanya mereka juga tersasar sampai ke pintu pagar... akibat masuk malam sume tak perasan di mana pintu masuknya... hanya riben merah kecil yang diikat pada sebatang kayu sebagai tanda..manakan perasan bila suma keletihan)

- 8pg : masing-masing pulang dengan seribu kenangan walaupun dalam kepayahan...

* masa hanyalah anggaran pencerita

Nisa



1 comments:

  1. Salam semua...11y berlalu dah..kenangan jadi peserta homestay x pernah dlupakan�� terima kasih semua...

    ReplyDelete