logo
Gambar-gambar Trip 2018

Logo OGKL

Logo OGKL

Tuesday 2 April 2013

L04: Berakit Kuala Kangsar



XPDC BERAKIT (KUALA KANGSAR - PARIT) PERAK

30.04.2004 - 02.05.2004

Jumaat 30.04.2004 - KL - Kuala Kangsar

Kami para peserta di minta berkumpul di Restoran Teratai Daya Dumi. Ieda, Ida dan Zu adalah antara yang terawal sampai. Punyalah nak menetapi janji, pukul 8.05 lagi kami dah sampai. Tunggu punya tunggu jarum jam dah menunjukkan pukul 9.30 malam. Tak nampak pun orang yang lalu lalang bawak beg besar-besar. Iskkk…iskkk…mana diorang nie. Tak jadi ke ? Call kak Fazidah….jawapanya "on the way - sangkut jem giler nie". Dalam hati merungut jugak kalau dah jem kenapa tak keluar awal. Macam kami nie, siap ambil time off lagi. Setelah melepak dan melepak, datanglah seorang mamat nie, tapi namanya terlupalah pulak, bercerita bahawa dia adalah insan yang di pertanggujawabkan untuk segala peralatan di Kuala Kangar. Menurutnya dia tidak dapat menjoinkan diri kerana baru sahaja mula bekerja. Apa-apa sahaja lah. Di sebabkan Daya Bumi hendak di tutup kami pun keluar ke jalan utama. Sampai kat air pancut tu, kesabaran kami di tahap maksimum, Ida call Denno, jawapan yang di terima "kami di Restoran Teratai nie, koarang kat mana nie ?". Tergelak jugaklah rupanya dah misunderstanding, berkumpul di bahagian luar Restoran Teratai bukan di bahagian dalam bangunan. Sabar ajelah. Sepanjang perjalanan ke bahagian luar Restoran Teratai kami asyik tergelak aje. Apa-apa pun akhirnya kami beragabung dengan OGKL.

First at all, kami membayar yuran penyertaan untuk menjoinkan diri dalam aktiviti berakit nie. Pembayaran di buat kepada Fakrul. (Lembut mcm tak caya plak, aktif dalam panjat memanjat nie). Lepas tu borak sana borak sini. Kami di fahamkan bahawa bas tersangkut dalam jem di jalan Kuching. Iskkkk…iskkkk lambatnya. Biasalah KL bila aje ada cuti semua jalan sesak. 

Akhirnya bas yang di tunggu sampai juga. Kami bertolak ke Kuala Kangsar dalam pukul 11.00 malam. Memula tu dalam bas bukan main bising, last-last semua terlelap. Maklumlah dah penat menunggu. "Penantian Suatu Penyeksaan". Kami singgah di R & R Tapah 2.30 pagi. Fuhyoooo, ramainya manusia. Pehhh nak masuk bilik air pun beratur punya le panjang. Apa lagi nak membeli. Tengok aje le mak cik tu makan mee sup panas. Pehh mesti sedap giler kan. Kalau tak sedap pun sedap jugaklah tambahan perut tengah lapar giler + cuaca yang sejuk. Iskkkk…telan air liur ajelah.

Setelah segalanya settle kat situ kami pun menuju ke bas. Banyaknya bas sekolah. Alamak lupa nak ingat plat no bas tu. Dari belakang ke depan, dari depan ke belakang….tu dia. Nasib baik nampak si Jerung Liar kat tepi longkang tu. Alhamdudilah…kalau tak call kak Fazid le jawabnya. (Sorry kak no akak aje yang kami ada). Selain daripada kami si Ina dan Paei pun sesat dalam pencarian bas tu. Ini mungkin sebab mamai kot. Apa-apa pun bas kembali bergerak dalam keadaan yang sesak.

Kami selamat sampai ke Kuala Kangsar lebih kurang pukul 6.30 pagi. Lega rasanya. Dapat meluruskan pinggan yang dah macam nak patah dan menormalkan kembali suhu badan. (sejuk giler dalam bas tu). Perjalanan dari KL ke KK kami rasakan seperti perjalan dari KL nak ke KB. Bertolak malam sampai pagi. 
Kami bergerak ke Jeti Kuala Kangsar.

31.04.2004 - Kuala Kangsar - Kg Senggang Manong

Meriah gak pekan Kuala Kangar nie. Ada 'Karnival Sukan Air' di jalankan. Sebahagian besar peserta gie solat subuh kat masjid Kuala Kangsar. Ieda dok stay kat jeti aje. Sambil tu bukak diari. Catit serba sedikit. Siap jugaklah sebuah sajak di situ. Tapi tak leh di dedah kan kat sini. Hanya untuk simpanan ku. Kami bersarapan pagi nasik lemak tak sedap. Tapi sebab lapar, makan jugak leeee….Si Fakrul macam pandai masak aje. Komen tu komen nie, ada betulnya komen-komen dia tu. 

Kami naik bot menyeberang ke seberang sana. Hari nie, kat sini ramai sangat orang sebab ada karnival sukan air. Sultan Perak pun akan turun. Nampak meriah. 
Kami sampai kat balai raya. Kelihatan ada buluh, pelampung, tali dan life jaket. Tukar baju yang sesuai untuk berakit dan senaman. Guru senaman kami adalah Cikgu Leha. Selepas tu kami telah di pecahkan kepada 3 kumpulan :-

1. Kump Solomon 2. Kump Doremon 
Ketua : Denno Ketua : Abang Jamal
Ahli : Saf (Wife Deeno) Ahli : Fakrul 
Paei (Pak We Ina) Kak Tini
Ina (Mak We Paei) Cikgu Leha (Guru Senaman)
Zu (Kosijaya) Ida (Kosijaya)
Apid (Adik Denno)

3. Kumpulan Payung
Ketua : Fahmi (Pak We Kak Fazid)
Ahli : Huslan (Jerung Liar)
Kak Nita
Kak Fazid (Mak We Fahmi)
Sabariah (Apa-apa sahaja lah kau nie sabariah)
Ieda (Kosijaya)

Setiap kumpulan di bekalkan dengan 20 batang buluh, 6 biji / buah pelampung dan segulung tali. Taklimat secara ringkas telah di berikan oleh Denno. Selebihnya pandai-pandai le….Kami start membuat rakit pada pukul 9.45. Masa yang di berikan adalah selama 1 jam. Group lain semuanya dah siap, tapi group kami (group 3) masih belum siap dan kekurangan tali. Memohon simpati daripada Group Doremon. Diorang tak bagi…sedihnya. Tapi mujurlah si Denno, memberi ihsan talinya kepada group kami. 

Alhamdudilah kesemua group selamat menyiapkan rakit masing-masing. Apa lagi luch time. Heeee…tengah hari nie kami di hidangkan opppsss…silap nasi bungkus, lauk ayam sambal, ayam masak kicap, sayur dan ulam-ulaman. Siap ada sambal belacan lagi. Apa-apa pun perut yang lapar telah kenyang, mata mula mengantuk. Heee….heeee…masih ada cabaran yang perlu di hadapi.

Kami mula berakit pada pukul 12.30 tgh hari. Sebelum itu kami di minta masuk ke dalam sungai untuk satu aktiviti yang di namakan "Water Confident". Apa lagi bila rakit dah dalam air….terasa seronok dan debarannya. Ieda takut…timbul ke rakit ieda nanti !!!!!!. Masa nak naik tu, macam-macam ayat dah keluar dah, akhirnya kami semua mampu tersenyum sebab memang best. Mula berakit…excited tau. Permandangan di sepanjang perjalanan memang mengasyikan. Kami melaluai Masjid Ubuaidiah (Kalau silap sila le betulkan) dan Istana Sultan Azlan Shah. Lawa giler. Kami juga terpaksa menempuhi kg-kg di sepanjang aktiviti berakit tersebut.
Aktiviti berakit nie telah di bantu oleh 2 orang bot man, iaitu abang Man dan Mathadir. Dari kiri ke kanan, kanan ke kiri adalah arahan yang biasa di arahkan oleh mereka berdua. Dalam hati merungut juga dah elok-elok di kiri kena ke kanan. Bukan senang nak cross sungai tu. Iskkkk…iskkkk…letihnya. Tapi biasalah tu yang di namakan cabaran kan. Kak Nita, tangan ieda dah lenguh, Lan nah kau plak !!!!!!!!!!

Sampai satu part masa berakit tu rakit kami semua kena tunda dengan bot man sebab lubuk kat area tu. So di tunda satu persatu rakit. Heeee……..seronok aje, Group 3 - Group paying sentiasa di hadapan. Tiada cabaran daripada Group Salomon dan Group Doremon. 
Alhamdudilah kami selamat sampai ke camp site lebih kurang pukul 5.30 petang. Petang tu kami makan kuih and air the susu. Buat tu buat nie termasuk le pasang khemah. Lepas tu apa lagi mandi. Siap ada satu soalah pulak tu : "kita nak mandi kat mana nie ?". Sapa yeeeekkk…yang pasti sungai le jawabnya. Malamnya kami sekali lagi di hidangkan dengan nasik goreng dengan ayam bakar. Peeehhhh dalam hutan makan apa sahaja rasa sedap. (Sebab dah tak ada pilihan kot) heee…heeee… Apa-apa pun ayam bakar tu siap ada chefnya tersendiri tau. Jangan tak caya.

Masa aktiviti memenuhkan perut memasing tu, kami mendapat berita gembira yang bot man kami telah mendapat ikan patin seberat kira-kira 4 kilo. Besar and keputusan di ambil untuk bakar ikan tersebut. Thanks abang Man and Mathadir. Tengok ikan patin teringat padamu. 

Aktiviti suai kenal di adakan selepas makan. Semua orang wajib menghadirkan diri. Satu persatu memperkenalkan diri. Di kesempatan ini juga kami telah mengetahuai dari mana dapatnya nama seperti :-

1. Jerung liar (Huslan) : Gie memancing ke Tioman, tapi tak dapat ikan…so member Huslan mengelarkan dia sebagai Jerung Liar.

2. Deeno : Ramai sangat yang bernama Din. Umumkan diri sebagai Deeno di hadapan lebih 180 students masa di UiTM.

Ada satu trajedi yang telah menimpa Fahmi di ceritakn semula oleh Fahmi, Fakrul, Deeno dan semua yang menyasikkanya. Ehhh…ngerinya. Tak tahu macam mana nak cakap. Tapi ahlamdudilah masih boleh aktif Cuma kena jaga-jaga dengan kakinya. Katanya semangat pernah down, tapi sebab dah minat kan. Cerita daripada Abang Jamal juga tak kurang hebatnya. Kagum sungguh dengan abang Jamal nie, walaupun antara yang paling senior tapi semangat masih WAJA lagi tu. Saf juga boleh di kagumi, walaupun mengandung tapi semangat tetap menyala. Heeee….husband dan wife sama aje.. Malam nie juga Deeo mengatakan yang Zu tadak dapat meneruskan aktiviti berakit sebab terpaksa pulang ke KL atas masalah yang tidak dapat di elakkan. Malam nie juga menyasikkan si Sabariah bersedih sebab kameranya jem Mungkin sebab masuk air kot. Kesihan dia monyok aje. Apa-apa pun sabar ajelah Sabariah and Ina. Sebut pasal kamera pasti menjeling ajelah diorang berdua nie. Tengah dok kenal ahli, kami di hidangkan dengan ikan patin bakar. Masa siap masak tu rasa macam sedap aje. Tapi setelah di makan, mungkin sebab besar, dah tak rasa sangat dah patin nya. Apa-apa pun thanks sekali lagi kami ucapkan kepada abang Man and Mathadir. 
Malam melabuhkan tirainya. So kami semua pun tido leeeee…..

01.05.2004 - Kg Senggang Manong - Parit

Pepagi lagi kami di kejutkan dengan jeritan suara daripada Deeno. Solat subuh katanya. Ehhhh sejuknya. Bila segalanya selesai, kami di hidangkan dengan breakfeast pagi nasi lemak + telur goreng + teh panas, Cuma buah bidara aje tak ada… Setelah segalanya selesai, acara membuka khemah, bersenam dan bersalam-salaman dengan Zu yang akan pulang ke KL. Hari nie kami akan bertolak dari Kg.Senggang Manong ke Parit.

Kami bertolak pada pukul 9.45 pagi. Sebelum tu dah puas dok posing sana, posing sini, snap sana, snap sini. Kenangan terakhir di Kg Senggang Manong. Kami di fahamkan bahawa kami akan berakit lebih kurang 5 jam. Bila di congak-congak insyallah kami akan sampai pada pukul 3.00 petang. Semangat daripada Group Doremon and Salomon berkobar-kobar untuk menewaskan group Payung (Nama tak komersial lansung - Kak Fazid and Kak Nita tolong le jawab yeeeee…kalau ada pertanyaan). Alhamdudilah segala-galanya berjalan dengan lancar dan sepanjang berakit beberapa kali kami telah berehat di tengah-tengah sungai. Seronok sangat. Semuanya ada. Siap bergambar lagi tu. Tak akan ku lupakan. Nak di jadikan cerita, group Doreman telah kekurangan pelampung sebab 2 daripada 6 pelampungnya dah kempis. Terpaksalah diorang duduk di bahagian hadapan. Kasihan diorang…kasihan diorang….Group Saloman mendapat tenaga muda….oppssss adik kepada Deeno mengantikan Zu yang pulang ke KL. Group Payung sejak dari mula mendahaluai daripada group yang lain. Di akhir garisan…….dah nak sampai le nie. Kami semua terpaksa di berhentikan di kira-kira 50 meter dari tempat sebenar untuk tamat. Ini adalah di sebakan paras air yang naik dan terdapat pokok besar yang menghalang kami. Kami di tunda ke tepi sungai dan terpaksa menahan dengan menarik pokok-pokok yang tumbuh di tepi sungai. Bagi group paying, nasib baik Jerung memakai sarung tangan. So…lekat le tangan nya ke pokok tersebut. Atas arahan abang Man, kami yang di atas rakit di paksa terjun ke dalam sungai. (Kak Nita hajat ieda tercapai) Ingat ke cetek rupa-rupanya dalam. 2 group yang lain juga mengalami perkara yang sama. Kami di angkut oleh bot man seorang demi seorang untuk di hantar ke jeti pekan Parit. Akhirnya Parit kami datang….
Kami sampai ke Pekan Parit lebih kurang pukul 4.30 petang. Di jamu dengan makanan tengah hari iaitu macam nasi kenduri. Daging rendang dan sayur kubis. Lepas makan, gie masjid Parit. Mandi…..mana yang nak solat, solat le…mana yang dah siap gie ke tempat tadi. Kami mendapat berita bahawa kami terpaksa balik ke KL pada petang yang sama juga. Bas akan bertolak pada pukul 5.45 petang. Ada juga kata-kata dari kalangan kami "aku kempunan makan meee bandung pekan parit." Eeehhh memang betul. Ingat ke dapat le merehatkan diri seketika. Rasa masih belum puas mengenali dan bermesra dengan member OGKL. Kata akhir daripada Deeno, mengucapkan TAHNIAH kepada semua yang terlibat dan keputusan rakit terbaik adalah jatuh kepada GROUP PAYUNG. (ada tuah nama tu). So…sepanjang perjalan ada gelak tawa bila mendengar cerita daripada abang Jamal. Kami selamat sampai ke KL pada pukul 10.15. Masing-masing mencari haluan sendiri untuk pulang. Jumpa lagi kekawan semua. 

Apa-apa pun kami semua berpuas hati dan merasa sungguh seronok.

"TAHNIAH KEPADA OGKL DAN SEMUA YANG TERLIBAT"
"UCAPKAN TAHNIAH JUGA KEPADA DIRI ANDA"
"JAUH PERJALANAN LUAS PERMANDANGAN" 
"DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN"

Catatan peribadi
Zarida Binti Haji Mahmud

p/s : yang tidak akan di lupakan :-
1. Kak Fazid dan keladi bunting.
2. Sabariah dan Ina pasal kamera.
3. Kak Leha dan ikan patin
4. Group Doreman - 2 Pelampung kempis & sentiasa di tunda.
5. Group Salomon - Sentiasa mencari jalan sendiri. Orang ke kiri, dia ke kanan
6. Deeno dan family - Thanks a lot.
7. Paie - hantu ikan patin rupanya mamat nie

Ieda mengambil kesempatan nie untuk memohon maaf kiranya ada perlakuan dan tingkah laku secara sengaja dan tak sengaja telah menyinggung hati dan perasaan semua orang. Kita jumpa lagi di lain xpdc. Insyallah.




0 comments:

Post a Comment