logo
Gambar-gambar Trip 2018

Logo OGKL

Logo OGKL

Wednesday 20 February 2013

L02: Meneroka Gua Gelap

Lapuran Ringkas Meneroka Gua

Tarikh : 30hb June 2002
Tempat : Gua Gelap ( Dark Caves ) di Sebelah Temple Batu Caves , Selangor
Masa : 09:00 – 13:30 
Peserta : 12 Orang

Nama peserta : 
1. Terence Yap
2. Abg. Rashid
3. Azhari ( Bulat )
4. Kak Leha
5. Rohayati
6. Calvin Yap
7. Lam Wen Man
8. Kuok Yee Kheng
9. Yap Yoke Foong
10. Siew Wan Choi
11. Alan Tan ( CC Tan)
12. Anak Saudara Hjh Zakeha ( Sori le..tak ingat nama)

Jam 9.00 
Lepas Sarapan nasi Lemak kat Taman Samudra , bergegas ke Temple Batu. Caves. 
Jalan nak masuk dah di tutup , kena masuk ikut pintu lain. Dah lama tak pegi ke sini. Maklumlah kuil orang , kalau saja-saja nak pergi tu , tak pegi la kot. Kalau pegi pun mesti ada hal , kalau tak takkan masuk . Kena pasang niat betul-betul kalau nak kesana.
Sampai kat sana nampak Si Bulat kat bawah satu Pokok sedang menulis resit. Katanya semua dah datang .Ada yang warming –up nak cuba naik tangga yang terpacak tu. Ada yang pergi minum dan ada yang pergi toilet. Jumpa Yap kat situ.

Jam 9.15
Bila semua dah berkumpul , berkenal-kenal dengan peserta dan Mr Rajan dari MNS Selangor terus mendaki tangga . Tak taulah berapa anak tangga yang ada. Sebelum tu kami kena melintasi satu tempat upacara kaum Hindu Kat situ.Tak tau uacara apa tapi semestinya keagamaan. Sebelum sampai kat Gua temple tu, Nampak satu opening gua sebelah kiri tapi berpagar dan berkunci. Mr Rajan terus kesitu. Ooo baru tahu , Dark Caves rupanya kat sini. Kuncinya di pegang Oleh MNS sahaja. Tidak terdapat sebarang tokong atau kuil didalamnya.

Jam 10.00
Sessi Taklimat oleh Mr Rajan dan di bantu oleh assistance dia Mr.Jaya.
Tak ingat semuanya tapi ingat gua itu ditemuai pada tahun 1800an lagi . Tentang columns dan gour pools , The Jellyfish dan squid formation daripada speleotherm ,stalactites , stalagmite , caves curtain , flow stone, caves pearls dan scallop –scallop yang mengambil ribuan tahun untuk pemprosessannya dll .Dulu guano banyak terdapat kat sana tapi ketika zaman cina datang melombong di kawasan itu, habis di koreknya tahi itu untuk baja tananam sayur mereka. Binatang yang terdapat kat situ termasuklah lipas gua , kala jengking, ular gua, kelawar dll.Selesai taklimat bla..bla.. kami bersiap terus ke dalam gua itu.

Jam 10.30
Setiap 5 minit Mr rajan berhenti menerangkan bagaimana terjadinya formasi-formasi yang terdapat dalam perjalanan tu. 
Banyak gak gua dalam tu..kesemuanya ada 5 main chamber. Sampai hujung laluan gua tu, Mr Rajan suruh semua peserta tutup mata dan tutup torch light. Kemudian dalam 3 saat kemudiannya mata dibuka …Mak aii.. gelap habis .Tak nampak apa-apa pun .Gigi putih Mr Rajan & Jaya pun tak nampak…Terasa macam dalam kubor lak pulak. Berpeluhlah ketiak mengenangkan duduk dalam kubor nanti. Lepas tu Mr. Rajan suruh kami diam sejenak. Suasana hening tu..hanya kedengaran bunyi titisan air jatuh entah dari mana ? sunyi-sepi sungguh. Terasa macam aku sedang bermimpi dalam tidur. Angin sepoi-sepoi macam air-con memang menandakan ada passage yang ada opening dari arah lain. Orang Zaman batu agaknya macam ini lah agaknya. Pakai obor je. Mr Rajan berhenti lagi.Dia suruh padam semua lampu, kemudian hanya dia sorang saja menyuluh kat satu stalactite ayng berada di atas kepalanya. Bila disuluh , cahaya torch-lightnya tembus keluar. Pelik jugak bila kita tengok stalatites tu tebalnya 2-3 inchilah jugak tetapi cahaya boleh tembus. Ianya adalah jenis macam crystal . Tengok macam batu biasa .

Jam 11.30 
Berpatah balik ke Opening Gua yang tengah tadi. Letak beg apa semua.Ada seekor ular gua kelihatan di situ. Mr Rajan beritahu bahawa Kami adalah kumpulan yang bertuah kerana jarang-jarang sekali boleh melihat racer snake . Binatang ini hampir pupus . Ular itu sebenarnya injured mungkin jatuh dari atas gua kebawah. Bila jatuh kena pulak batu dibawahnya yang keras. Mr Rajan memberikan taklimat selanjutnya mengenai laluan seterusnya yang semestinya makin sempit. Selesai taklimat terus ke muka Gua Gelap . Saya pulak dipilih masuk dulu selepas Mr Jaya. Mr Jaya yang gadang pun boleh masuk …awak pun masuklah . Macam tikusla pulak , janji dapat lepas kepala , luruskan badan , terus bolos. Macam ulat nangkalah pulak pergerakan badan. Terkial-kial nak adjust kepala , bahu, punggung dan sbgnya. Nasib baik tiga lubang ini aje yang terpaksa jadi ulat, kalau tidak mampos. Nak lepas 14 orang kat situ je dah hampir 1 jam. Masuk dalam sikit baru leh nyangkong then boleh berdiri sikit , lelama boleh jalan elok dah. Jalan lagi kedepan mak aii ! ke turun kebawah lah pulak . Abseiling pakai tali ! tapi Mr Rajan tak bagi. Kena turun mengelongsor sorang-sorang. Situ aje dah setengah jam. Bayangkanlah kalau 20-30 org mahu sampai ke petang. Lepas melepasi halangan itu memusing pulaklah..corner baik punya. Terdapat chamber yang besar kat sini tetapi terpaksa mendakila pulak . Treknya licin , terpaksa sorang-sorang naik. Alan pulak yang jadi strong man . Sorang-sorang ditariknya .Sampai last Man Mr Rajan , Alan membiarkan saj Mr Rajan terkial-kial tak dapat naik. Katanya kasutnya licin , baru beli semalam. Bebudak lain habis kutuk Si Alan. Alan selamba je jawab” Ini orang biasa dah…tak yah tolong ..dia tau naik sendiri “. Jalan lagi nengok-nengok gua dilaluan itu. Lama jugaklah.

Jam 12.45

Sampai kami dihujung kelihatan cahaya dari arah depan. Sebelum itu jumpa pulak kolam air yang airnya sangat jerneh. Kena lalu tepi , ikut tebing batu. Suspen jugak , tu..tup..,keluar plak naga dari tengah air tu. atau mummy ke…. Ngeri gak. 
Mendaki sikit dah sampai ke tepi Opening Gua tengah dah. Rupanya kami dah sampai kat tempat letakkan beg tadi.

Jam 13.00
Dah Keluar dah kat starting point.
Baju semua dah kuyup. Ambil gambar apa semua…Bu-Bye ngan Mr Rajan & Mr Jaya. Turun ke parking. Bu-bye ngan member lain lalu chow sin.
Itulah sedikit ringakas dari kami. Kalau nak ikut ….lain kali jangan tetakut …..
ikut je..baru tau !!!

Foto Hiasan

0 comments:

Post a Comment