logo
Gambar-gambar Trip 2018

Logo OGKL

Logo OGKL

Saturday 16 February 2013

L02: Hari Keluarga OGKL 2002

HARI KELUARGA OGKL 2002
Tempat: Fraser Hill, Pahang

Hari Keluarga OGKL Kali Ke – 2 kali ini diadakan di Puncak Inn , Fraser Hill pada 26 – 27 Oktober 2002. Pemilihan Frazer Hill dipersetujui sebulat suara oleh AJK kelab setelah mengambil kira pandangan daripada ahli – ahli kelab dan setelah beberapa pemerhatian dijalankan terhadap beberapa lokasi dan ditempat lain beberapa bulan sebelum itu. Dua minggu sebelum berlansungnya majlis ini Abg Rashid , Bulat , Kak Aishah dan Fakhrul telah pun naik ke Fraser Hill bagi menguruskan segala urusan penginapan , makanan dan pengurusan dewan . Ini adalah untuk melancarkan perjalanan majlis agar tidak ada sebarang gangguan fizikal mahupun teknikal .

Kali ini kesemua peserta yang terlibat ditempatkan di Hotel Puncak Inn dan dikehendaki mendaftar seawal pukul 3.00 ptg ke 5.00 ptg di meja pendaftaran. Para peserta juga telah diingatkan mengenai waktu untuk naik dan turun kenderaan di pintu sehala yang lebih dikenali sebagai GAP. Untuk menyenangkan urusan pendaftaran sebuah meja pendaftaran telah di buka seawal jam 2.00 ptg oleh AJK bertugas iaitu Kak Aishah, Ir Fazidah, Fakhrul dan Illa yang bertugas bagi melicinkan urusan penempatan para peserta, pembahagian kunci bilik, pembahagian pasukan untuk sukaneka, pembahagian ‘door gift’ dan yang paling menarik peraduan meneka kacang dalam botol. Kesemua peserta dibekalkan seorang satu beg Adidas yang diisikan Bulletin kelab , Doorgift dll . Para AJK kelab yang terlibat telah berada di Bukit Fraser seawal jam 11.00 pagi lagi di Puncak Inn.

Segala urusan pengangkutan pula kali ini dikendalikan oleh Terence Yap yang mengunakan sistem ‘car pool’ dan membantu semua para peserta yang tidak mempunyai kenderaan agar dapat turut serta di dalam majlis ini. Abg Rashid seperti biasa akan mengawal segala urusan dan pentadbiran majlis agar berjalan mengikut jadual manakala saya dan Bulat dipertanggungjawapkan di dalam hal-hal berkaitan dengan persiapan dan perhiasan dewan, permainan dan kawalan perhubungan dengan mengunakan walkie-talkie diantara para AJK . Perasaan ceria dan seronok terpancar dari wajah-wajah rakan-rakan serta keluarga mereka masing-masing . Peluang ini amat baik bagi kami dan mereka untuk menghabiskan masa bersama-sama sambil mengenali antara satu sama lain dengan lebih dekat lagi. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang tidak lokek memberikan bantuan sepanjang aktiviti hari keluarga berlangsung.Tulang kederat mereka yang ringan banyak membantu kami untuk menjayakan persiapan ini . Tema pakaian untuk majlis makan malam hari itu ialah Merah dan Hitam. Para peserta yang akan memasuki Dewan Utama diwajibkan memakai pakaian berwarna merah atau hitam ataupun campuran merah dan hitam.

Setelah selesai semua urusan pendaftaran , peserta bebas melakukan sebarang aktiviti kerana acara utama iaitu Majlis Makan Malam hanya akan menyusul jam 8.30 malam nanti yang dipenuhi dengan pelbagai aktiviti yang mampu mencelikkan mata setiap individu yang terlibat. Saat yang dinanti-nantikan sudah tiba apabila peserta beserta keluarga masing-masing mengambil tempat didalam dewan. Kehadiran para peserta ke dewan pada malam tu dipenuhi dengan kelibat pakaian yang berwarna merah dan hitam. Berbagai-bagai jenis dan fesyen diperagakan . Yang memakai pakaian ala-ala nenek kebayan pun ada . Majlis dimulakan dengan keletah dan celoteh Zeq selaku pengerusi majlis dan dirasmikan oleh penasihat kelab iaitu Hjh Zaleha setelah Ketua Kelab iaitu Abang Adenan Hj Sidek selesai memberikan ucapan alu-alauannya . Acara seterusnya ..apalagi ..” Makan “ . Wajah-wajah kelaparan kelihatan diwajah-mereka , maklumlah yang kena memandu segala selekoh-selekoh untuk menyampaikan ke Bukit Fraser ini bukannya senang . Mungkin ada yang terkena “ mabuk corner “ tentu penat dan lapar . Menu pada malam itu pun istimewa sampaikan ada yang merasakan nasi sepinggan tidak cukup untuk memenuhi ruang perut . Makanan malam itu sungguh special dengan lauk ayam goreng , udang galah , ikan bawal , sayur goreng , cendawan , sambal tempoyak , ulam-ulaman dll. Bukan main berselera kami makan malam tu. Makan malam tu memang puas hati ! no komen!. Yum..yumm . Sungguh berdisiplin rakan-rakan OGKL kita semua...siap beratur panjang . Pasal makan ini rakan-rakan kita memang bersopan santun . Boleh dipuji semuanya.

DJ bertugas, Abboy & The Geng sentiasa memastikan sepanjang majlis makan berlansung terdengar alunan music instrumental yang sayup – sayup di telinga dan kadang-kala berselang seli dengan lagu rancak bagi memeriahkan lagi acara pada malam itu..

Perjalanan majlis diteruskan dengan majlis penyampaian sijil bagi peserta-peserta yang terlibat di dalam setiap ekspedisi bagi tahun 2002 . Sijil Special iaitu sijil G7 diberikan kepada rakan-rakan kita yang sudahpun berjaya mendaki ketujuh-tujuh gunung di Semenanjung Malaysia yang ketinggiannya mencapai 7,000 kaki keatas .Pemenang sijil peserta yang paling aktif mengikuti program kelab bagi tahun 2002 dimenangi oleh Alan dan Abboy manakala Uncle Yusof diberikan hadiah istimewa bagi peserta paling veteran. Pertandingan teka kacang dimenangi oleh Cik Mas Eliza dan pemenang bagi pertandingan pakaian tema majlis pada malam itu dimenangi oleh saudara Zaini yang berpakaian Arab Al-Tarbusshi bagi kategori lelaki manakala bagi kategori wanita di menangi oleh Kak Aishah dengan pakian merah Hitam yang menaraik .Tahniah! tahniah!.

Selain itu acara lucky draw dijalankan berselang seli dengan acara permainan . Acara ini mendapat perhatian ramai dan mendapat sambutan yang menggalakkan. Semua yang hadir kelihatan menghayati keseronokan dan bergembira walaupun hari sudah hampir masuk ke tengah malam. Banyak acara permaianan yang dijalankan seperti memakaikan sepersalinan pada partner , acara kerusi dan music serta limbo rock dll . Kali ini hadiah hampers banyak dimenangi oleh pengantin baru Jep dan Rosnah Puchong .Kami berhenti seketika untuk berehat dan dihidangkan dengan kuih-muih dan minuman teh tarik dan kopi yang akan cepat sejuk kerana cuaca malam itu menyusuh ketulang. Hari keluarga kali ini membawa beberapa kelainan berbanding yang pertama dulu antaranya ialah cabutan lucky dip yang memastikan setiap peserta mendapat hadiah jika nombornya tidak dipanggil semasa lucky draw . Dengan sokongan daripada penaja-penaja yang menggalakkan serta sumbangan dari individu – individu persendirian dan syarikat –syarikat swasta banyak menjayakan sambutan Hari Keluarga kami pada kali ini

Acara diteruskan dengan persembahan slaid daripada peserta veteran kita,Uncle Yusoff. Slaid yang ditayangkan memaparkan gambar – gambar semasa Uncle Yusoff pergi ke Gunung Kerinci,Indonesia , Transpex Transtitiwangsa yang melalui gunung Korbu, Gunung Gayong dan gunung Yong Belar .Menarik sekali permandangan dan pengalaman yang beliau lalui sepanjang perjalanan itu . Namun,bagi yang keletihan terus masuk ke bilik masing-masing menyimpan tenaga untuk aktiviti esok yang tidak kurang hebat juga. Para urusetia majlis masih lagi sibuk mengemas apa yang patut dan berbincang persiapan untuk aktiviti esoknya. Terima kasih kepada mereka yang banyak mengorbankan masa dan tenaga demi untuk meraikan kita semua . Ada juga yang melayan perasaan sendiri dan ada juga yang melayan rentak muzik yang dimainkan oleh kumpulan Linkin Park…..Malam itu Soib yang dari Sungai Petani kedah sempat naik ke Bukit Fraser bersama Midah dari kelang . Dua pagi baru kami masuk tidur.

Hari ahad bertandang lagi ,cuma pada kali ini pabila bangun mata terasa amat berat untuk dibuka kerana cuaca sejuk yang menyelubungi suasana Fraser Hills .Ada peserta yang awal -awal lagi sudah bangun dan menikmati keindahan panorama pagi di Fraser Hills.Ada juga yang berjogging pagi tu kerana tak tahan sejuk Kami bersarapan nasi lemak berlauk pagi ni .Perghh sodap betul !Kami berkumpul semula di dalam dewan pagi tu untuk aktiviti permainan seterusnya yang telah disediakan oleh para urusetia. Semua peserta akan dikerah mengambil bahagian tak kira umur.Yang nenek-nenek pun sporting sungguh . Mereka dibahagikan kepada 4 pasukan untuk acara sukaneka ini . Kumpulan di bahagikan mengikut warna hijau, biru, kuning dan merah. Terdapat 4 permainan sukaneka yang dijadikan pertandingan diantara kumpulan mereka Acara ini telah dimenangi oleh kumpulan hijau walaupun terdapat bantahan hebat di atas kemenangan mereka . Namun keputusan para panel adalah muktamad . Kumpulan biru dan kuning terpaksa bertarung didalam 1 lagi game kerana mempunyai jumlah mata yang sama banyak. Bermacam ragam dan karenah yang dapat dilihat sepanjang sukaneka berlansung, ada yang tak puas hati dengan pengadil, ada yang seronok sendiri terlonjak-lonjak dan macam-macam lagi….yang penting semua kelihatan gembira dan enjoy kerana aktiviti dapat diraikan bersama-sama keluarga . Sesudah kederat dikerah untuk sukaneka, para peserta lagi sekali dihidangkan dengan minuman pagi yang menyelerakan .

Aktiviti bebas diberikan pada semua untuk mengisi masa terluang bersama keluarga tercinta.Ada yang pergi ke air terjun Jeriau berjalan kaki kerana sangkakan tempat tersebut tidak jauh dari tempat penginapan. Namun,setelah berjalan barulah diketahui bahawa perjalanan masih jauh,nasib baiklah ada rakan-rakan yang baik hati yang menumpangkan mereka untuk pergi ke air terjun dan menghantar kembali untuk makan tengahari yang telah disediakan di hotel .Selesai makan tengahari urusetia memberitahu tentang agenda seterusnya. Pada sesiapa yang ingin ‘ check out ‘ diminta memberikan kunci kepada meja pendaftaran yang telah dibuka semula.

Kesimpulannya,walaupun keletihan namun kegembiraan yang di kecapi bersama-sama keluarga dan rakan-rakan rekreasi mengatasi segalanya. Ketika berangkat pulang meninggalkan Fraser Hills, hati sayu mengenangkan kenangan yang begitu manis ketika berada di sana . Ianya tetap terpahat di ingatan dan tersimpan kemas di dalam lipatan kenangan para urusetia dan peserta.

Sekian,wassalam

Laporan disediakan oleh Fahmi dan Ila

Hari keluarga kali ini membawa beberapa kelainan berbanding yang pertama dulu antaranya ialah cabutan lucky dip yang memastikan setiap peserta mendapat hadiah jika nombornya tidak dipanggil semasa lucky draw selain Sokongan daripada penaja – penaja juga amat menggalakkan tahun ini dengan penyertaan dari individu – individu persendirian dan syarikat – syarikat.



0 comments:

Post a Comment